× منوی بالا منوی اصلی منوی فوتر

سید عبدالرزاق موسوی گفت: شورای عالی استان‌ها باید در مقام دفاع ازشان وجایگاه شوراها، از عملکرد شوراهای اسلامی در سراسر کشور یکبار ارزیابی کاملی انجام دهد و گزارشی را به مجلس، دولت و ملت ارائه کند. به گزارش ثمره نیوز به نقل از روابط عمومی شورای عالی استان ها،سید عبدالرزاق موسوی نایب رئیس شورای عالی […]

سید عبدالرزاق موسوی گفت: شورای عالی استان‌ها باید در مقام دفاع ازشان وجایگاه شوراها، از عملکرد شوراهای اسلامی در سراسر کشور یکبار ارزیابی کاملی انجام دهد و گزارشی را به مجلس، دولت و ملت ارائه کند.

به گزارش ثمره نیوز به نقل از روابط عمومی شورای عالی استان ها،سید عبدالرزاق موسوی نایب رئیس شورای عالی استانها با بیان اینکه در پایان یک سال فعالیت شورای عالی استانها و شوراهای اسلامی سراسر کشور بایستی ارزیابی از عملکرد خودمان و شوراهای اسلامی داشته باشیم اظهار داشت: یکی از اشکالات اساسی که به شورای عالی استان ها وارد است و از گذشته تاکنون نیز ادامه داشته است این است که باید در مقام دفاع ازشان وجایگاه شوراها، از عملکرد شوراهای اسلامی در سراسر کشور یکبار ارزیابی کاملی انجام گیرد و گزارشی را به مجلس، دولت و ملت ارائه کند و ازموفقیت های شوراها در حوزه های مختلف مانند موفقیتشان در جلب مشارکت مردم، موفقیت در کاهش هزینه اداره شهر،استفاده ازظرفیتهای محلی و حتی تأثیرگذاری آنها در حوزه امنیت اجتماعی ارزیابی و به مردم گزارش دهیم. بنده معتقدهستم، موفقیت ها و دستاوردهای شوراها برای کشور زیاد و قابل دفاع بوده است. البته موانع زیادی داشته و داریم که اگرنبودند، موفقیت های شوراها هم بیش ازآنچه هست، بود.

 وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا شورای عالی استانها و شوراها در جایگاه بهتری از آن چیزی که در حال حاضر قرار دارند،نیستند؟ گفت: این سوال پیش می آید که شورای عالی استان ها در طول یک سال گذشته چه عملکردی داشته است؟بایدبا مردم راحت صحبت کنیم چرا که شوراها منتخب مردم هستند. بحث شفافیت فقط شامل حال دیگران نمی شود .باید ابتدا از خودمان شروع کنیم و این یکی از مواردی است که موجب شده شوراها به خوبی معرفی نشوند.

 نایب رئیس شورای عالی استانها با بیان اینکه بحث دیگر این است که باید بررسی شود که هم اکنون چه موانعی بر سر راه فعالیت شوراها وجود دارد با اشاره به وظایف شورای عالی استانها تصریح کرد: آموزش شوراهاو نظارت برعملکردآنها،ارائه طرح و لایحه به مجلس و دولت در راستای جلوگیری از تبعیض درتهیه برنامه های عمرانی ورفاهی استانها ، جلب همکاری سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی ومردمی، نظارت براجرای آنها از وظایف مهم شورای عالی استانها است. شورای عالی وشوراها در اجرای این وظایف با موانع جدی روبروست. دراین فرصت و به مناسبت فصل بودجه به یکی ازاینها اشاره می کنم.  یکی از موانعی که وجود دارد و نمی‌گذارد شوراها فعالیت خود را بهتر انجام دهند، موانع مالی است. این مهم منحصر به شورای عالی استانها نیست و از شورای اسلامی روستا تا شورای عالی استانها این مشکل وجود دارد.

موسوی بیان کرد: یک شورای شهری که در طول یک سال، حدود ۱۴۰ مصوبه داشته است که در خیلی موارد این مصوبات تعیین‌کننده هستند بایستی حداقل یک بخش کارشناسی برای آن وجود داشته باشد؛ چرا که قرار است در یک شهر مانند شیراز که بالای 3هزار میلیارد بودجه دارد این بودجه به بهترین شکل در اداره شهر از آن استفاده شود.

 از سوی دیگر همین شورای شهر وظیفه نظارتی هم دارد با این همه مسئولیتی که شورای شهر دارد هم کارشناس نیاز دارد و هم به نیروی فنی و هم به برگزاری جلسات مختلف (حداقل دو یا سه بار در هفته) دارد. باید گفت با این بودجه ها چگونه می شود این شورا را اداره کرد که هم حق الزحمه نیروها و هم هزینه‌های جاری دیگر را پرداخت کرد و  در کنار آنها به سایر وظایف شوراهم رسیدگی  کرد.

وی با بیان اینکه شیراز جز چهار کلانشهر بزرگ کشور است تصریح کرد: شورای شهر شیراز با این بودجه نمی‌تواند به وظایف خود به نحو مطلوبی رسیدگی کند. حالا با این مسایل ببینید یک شورای روستا که بودجه‌ای ندارد چگونه می تواند به وظایف خود عمل کند؟

نایب رییس شورای عالی استانها با بیان اینکه بودجه شورای اسلامی استانها از محل بودجه شورای عالی استانها است، تصریح کرد : شورای عالی استانها نمی تواند، تامین کننده بودجه استانها باشد. در کشور ۳۱استان داریم. بیش از پنج وظیفه در قانون برای شورای اسلامی استان ها تعریف شده است. انجام اینها مستلزم برگزاری منظم جلسات شورای استان، کمیسیون ها و استفاده ازنظرات کارشناسی است. هزینه برگزاری جلسات و ایاب وذهاب و دبیرخانه چگونه بایدتامین شود؟.کدام یک از این وظایف را می توان بدون منابع مالی انجام داد؟جلسات کمیسیون‌های شورای اسلامی استان ها و جلسه رسمی این شورا و ایاب و ذهاب اعضا از کجا باید تامین شود؟.

موسوی تاکید کرد: هفده سال پیش آیین نامه داخلی شورای اسلامی استان تهیه شده است. در ماده اول استانداری ها را مکلف کرده است که فضای مناسبی به همراه تجهیزات را در اختیار شورای اسلامی استان ها قرار دهد . در کل کشور کدام یک از شوراهای اسلامی استانهایک فضای مستقل حداقلی در اختیار دارد؟

به گفته وی ؛ برخی از دولتمردان ما رویکرد مناسبی نسبت به شوراها ندارند و علاقه مند به فعال شدن شوراها نیستند که یک نمونه آن همین بحث فضا برای شورای اسلامی استان ها است. همین جالازم می دانم.ازاقدام ارزنده مجلس شورای اسلامی ازاختصاص ردیف مستقل بودجه شورای عالی وافزایش عدد پیشنهادی دولت تشکرنمایم. نگاه اکثریت مجلس رامثبت و قابل تقدیر می دانیم.

نایب رییس شورای عالی استانها در پایان سخنان خود تصریح  کرد: زمانی که شورای اسلامی روستا، بخش، شهرستان و استان منبع مالی برای آن مشخص نشود مجبور است به سراغ شهرداری و یا تخلف مالی و سایر دستگاه های دیگر برود که عملا این شورا استقلال خود را از دست خواهد داد.

بحث بنده کلی است؛ شورای عالی استانها اگر قرار است؛ طبق قانون برنامه آموزشی ، نظارت و ارایه طرح و لایحه داشته باشد باید حداقل منابع مالی را به موقع در اختیار داشته باشد . این یکی از موانعی است که شوراهای اسلامی با آن رو به رو هستند و باید برای رفع آن اقدام و مشکل مرتفع شود و این نیاز به همکاری دولت و مجلس واصلاح قانون و مقررات دارد.

 

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد