× منوی بالا منوی اصلی منوی فوتر

رئیس شورای عالی استان‌ها بابیان اینکه پیش‌ازاین شهر فروشی صورت گرفته که نمی‌خواهیم به آن روش ادامه دهیم، گفت: مطابق با علم روز، بهترین روش و متد برای اداره شهر این است که از تمرکزگرایی جلوگیری کرده و بخشی از امور به بخش خصوصی واگذار شود. به گزارش ثمره نیوز به نقل از پایگاه اطلاع […]

رئیس شورای عالی استان‌ها بابیان اینکه پیش‌ازاین شهر فروشی صورت گرفته که نمی‌خواهیم به آن روش ادامه دهیم، گفت: مطابق با علم روز، بهترین روش و متد برای اداره شهر این است که از تمرکزگرایی جلوگیری کرده و بخشی از امور به بخش خصوصی واگذار شود.

به گزارش ثمره نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها،مرتضی الویری با حضور در شهرداری منطقه 17 تهران ضمن تقدیر از روش‌های جلب سرمایه‌گذار گفت: باید با شفافیت، شجاعت و عدم مرکزگرایی از سرمایه‌گذاری و فعالیت استارت آپ­های جوانان درزمینه هوشمند سازی شهر، حمایت کرد تا ظرفیت‌های شهر در گردشگری توسعه یابد که این امر در برنامه سوم توسعه شهر تهران لحاظ شده و مورد حمایت شورای پنجم شهر تهران است.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نقص شیوه‌های کنونی اداره شهر گفت: از منظر علمی، درمجموع زمان اداره شهر که شامل دوره 2.5 ساله مدیریت خود من نیز می‌شود، میانگین مطلوبی نبوده است. ما عادت کردیم که فرافکنی کنیم اما باید بپذیریم بخش اعظمی از این مشکلات، نشأت گرفته از مدیریت ماست. باید پرسید آیا شهرداری تهران در تأمین منابع و به‌کارگیری منابع و نیروی انسانی ازنظر محیط‌زیست، هوا، حمل‌ونقل و نظایر آن در وضعیت خوبی است یا می‌شود بهتر از این عمل کرد. مسئولان شهرداری باید به دنبال راهکار مطلوب و مناسبی در جهت پیشرفت کار خود ارائه دهند.

وی ارائه خدمات مطلوب به شهروندان را ضروری خواند و افزود: باید به این نکته توجه کرد که برای خدمت‌رسانی به مردم شیوه‌های مطلوبی را باید در نظر گرفت. این خدمت‌رسانی ممکن است در بخش حمل‌ونقل، درآمد و منابع باشد و چه ازنظر مصرف و به‌کارگیری نیروی انسانی یا شیوه حمل‌ونقل. من فکر می­کنم پاسخ این سؤالات روشن است. همه ما باید با بازنگری به روش­ها، خود و شیوه عملکردمان را اصلاح کنیم و خروجی مطلوب­تری را دریافت کنیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها با تأکید برافزایش هزینه‌های شهر و جایگزینی روش‌های تأمین بودجه گفت: یکی از مشکلات اساسی و همیشگی شهرداری، تأمین بودجه لازم است. همیشه در شهرداری با کمبود بودجه مواجهیم. بودجه امسال نسبت به بودجه سال 97 رشد بسیار کمی دارد. در سال قبل نزدیک به 660 میلیارد تومان ماهانه به‌عنوان حقوق و دستمزد پرداخت‌شده که این میزان در سال جاری با تغییرات به وجود آمده در میزان دریافتی مطابق با نظر دولت محترم، به ماهانه 850 میلیارد تومان خواهد رسید. بودجه نسبت به قبل تغییر چندانی نداشته اما هزینه‌ها بیشتر شده و باید گفت برای اداره شهر کمبودهایی هست که باید با شیوه‌های جدیدی آن را تأمین کرد.

الویری با رد شیوه شهر فروشی برای تأمین هزینه‌ها گفت: پیش‌ازاین شهر فروشی صورت گرفته که نمی‌خواهیم به آن روش ادامه دهیم. مطابق با علم روز، بهترین روش و متد برای اداره شهر این است که از تمرکزگرایی جلوگیری کرده و بخشی از امور به بخش خصوصی واگذارشده و در امور توسعه‌ای سرمایه‌گذاری صورت گیرد. عمده کارهای جاری شهرداری را می‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد. باید توجه داشت که این واگذاری باید در جهت حفظ منافع شهر و در شرایطی منطقی باشد نه اینکه سازمان شهرداری خود را به‌عنوان رقیب بخش خصوصی تلقی کرده و نتواند از ظرفیت‌های لازم استفاده کند.

شهردار اسبق تهران شجاعت را رمز بهره‌مندی از سرمایه بخش خصوصی خواند و افزود: باید در مواجهه با سرمایه‌گذار بخش خصوصی، شجاعت داشت و علاوه بر نظارت صحیح مشکلات را رفع نمود. باید سیاست برد-برد را پیش گرفت تابا وجود شرایط کنونی بتوان از وجود سرمایه‌گذاران استفاده کرد و هزینه‌های شهر را تأمین کرد. باید در این موارد شجاعت واگذاری داشت و با نظارت صحیح از ایجاد رانت جلوگیری کرد.

الویری با تأکید بر شیوه‌های جلوگیری از مرکزگرایی گفت: یکی از مواردی که پیش‌ازاین به مدیران ارشد خصوصاً در حوزه سرمایه‌گذاری تأکید شده و در شورای پنجم نیز موردتوافق قرارگرفته این است که شهرداری باید بار خودش را سبک کند و مرکزگرایی را کاهش دهد. باید امور مختلف را واگذاری کرد. چنانچه سیستم و نظام واگذاری اصلاح نشود هم نباید مرکزگرایی کرد. چون مرکزگرایی خود زمینه بروز فساد را ایجاد می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران شفافیت را زمینه موفقیت در امور شهر خواند و افزود: در مهروموم‌های پس از انقلاب تنها به افراد و آدم‌ها تکیه کردیم و ملاک را آدم‌ها قراردادیم. درحالی‌که اگر سیستم و روند اصلاح‌شده و نواقص آن برطرف شود و شفافیت بیشتری حاصل شود، مشکلات کمتر شده و زمینه‌های بروز فساد از بین می‌رود. رفع مرکزگرایی به این شفافیت کمک کرده و نتایج خوبی از آن حاصل خواهد شد. باید گفت سیاست مدیریت شهری و شورای پنجم کوچک کردم مرکز و سبک کردن بار شهرداری باهدف اجرای بهتر امور است. باید برای جلب سرمایه‌گذار سیستم را شفاف کرده و قوانین و مقررات را بدون ابهام در نظر گرفت.

 الویری با تکیه‌بر لزوم توجه به شیوه‌های نوین برای جلب سرمایه‌گذاری گفت: ذهن ما عادت کرده به چیزهای سنتی فکر کند و در واگذاری و برون‌سپاری تنها به ساخت‌وساز توجه کند. باید توجه داشت که در عرصه کنونی اطلاعات و ارتباطات، هوشمند سازی شهر در حوزه‌های مختلف هزینه‌ها پایین می‌آید و با هزینه‌های کمتر، کارهای بیشتری انجام داد که مورد اقبال بیشتر شهروندان نیز باشد تا زندگی مردم را متحول کند. در این زمینه بخش خصوصی به‌خوبی می‌تواند ورود پیداکرده و امور را به بهترین شکل انجام دهد.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر، تهران را بهشت سرمایه‌گذاری خواند و تصریح کرد: با شجاعت در واگذاری امور، خلاقیت، شفافیت در قوانین و روش‌ها می‌توان گفت که تهران به بهشت سرمایه‌گذاری در کشور تبدیل خواهد شد. مهم‌ترین رویکرد آن نیز می‌تواند هوشمند سازی شهر و بهره‌گیری از توان استارت آپ­ها جوان در حوزه‌ای متنوع خواهد بود. در زمینه توریسم نیز استارت آپ­ها می‌توانند ورود کنند تا تهران به جایگاه واقعی خود در زمینه گردشگری شهری برسد و بتواند ظرفیت‌های مختلف شهر را فعال کند.

الویری با تقدیر از اقدام شهرداری تهران در نوروز سال جاری گفت: در نوروز و با اقدام شایسته شهرداری تهران با راه‌اندازی نوروز گاه و برنامه‌های متنوع در سطح شهر، شاهد افزایش رضایتمندی شهروندان و جلب گردشگر از اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای خارجی بودیم. افراد بسیاری در این برنامه‌ها حضور یافتند و حتی اتباع خارجی نیز از وجود «نوروزی متفاوت» در تهران ابراز خرسندی کردند. باید گفت می‌توان با هوشمندی و خلاقیت ضمن بهره‌گیری از کمترین هزینه مالی و انسانی، بهترین نتیجه را رقم زد و رضایت خاطر شهروندان را جلب نمود.

شهردار اسبق تهران با اشاره به نیاز شهر در حوزه هوشمند سازی گفت: در حوزه هوشمند سازی شهر نسبت شهرهای پیشرفته عقب هستیم که لازم است این عقب‌ماندگی جبران شود. هوشمند سازی در حمل‌ونقل، پسماند، فضای سبز، آموزش‌وپرورش ازجمله کارهایی است که توسط بخش خصوصی قابل انجام است و طبیعتاً سودآوری خوبی برای سرمایه‌گذاران دارد. به همین دلیل پیشنهاد کردم در این حوزه و حوزه توریسم به دلیل اینکه شهر تهران ازنظر جغرافیا و ابنیه‌ تاریخی برای گردشگری مناسب است می‌توان فعالیت‌های مناسب و گسترده‌ای را برای جذب سرمایه‌گذاران انجام شود.

عضو شورای شهر در پاسخ به اثرگذاری از استارت آپ‌ها جوان در حوزه فضای سبز و… تصریح کرد: این فعالیت‌ها مورد تائید شورای شهر است و در برنامه سوم به‌طور مشخص به این مسئله پرداخته شده است. استارت آپ‌ها هزینه کمی برای شهرداری دارد و اما می‌تواند خروجی خیلی خوبی برای شهر داشته باشد کاملا موردقبول شورای شهر است

 

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد