× منوی بالا منوی اصلی منوی فوتر

  به گزارش ثمره نیوز به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، مراسم معرفی کتاب اطلس لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) از تازه‌ترین تولیدات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه با حضور محمدجواد اکبرپور؛ مدیر گروه مطالعات نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه، اکبر رستمی؛ کارشناس و مسئول بخش […]

 

به گزارش ثمره نیوز به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، مراسم معرفی کتاب اطلس لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) از تازه‌ترین تولیدات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه با حضور محمدجواد اکبرپور؛ مدیر گروه مطالعات نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه، اکبر رستمی؛ کارشناس و مسئول بخش جغرافیای نظامی گروه مطالعات و جغرافیای نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه و حجت شیری نویسنده این اطلس در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

در این مراسم محمدجواد اکبرپور طی سخنانی با اشاره به حضور تاریخ‌نگاران جنگ و فعالیت راویان در دفتر سیاسی سپاه گفت: پس از پایان جنگ، حجم زیادی از نوارها و دفاتر و گزارش عملیات‌ها به عنوان منابع و اسناد دست‌اول توسط این راویان جمع‌آوری شد که پس از گویاسازی آن‌ها این اسناد باید به نحوی منتشر می‌شد.

وی ادامه داد: مرکز اسناد تحقیقات دفاع مقدس این اسناد خام را در قالب آثار پژوهشی با روش تاریخ‌نگاری توصیفی – تحلیلی به رشته تحریر درمی‌آورد.

مدیر گروه مطالعات نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه، پژوهش‌های این مرکز را در 3 بخش زمان‌محور مانند روز‌شمارها، مکان‌محور مانند اطلس‌ها و موضوع محور مانند نقش یگان‌های رزمی در جنگ عنوان کرد و گفت: اگر عملیات‌های زمان جنگ را مهم‌ترین جلوه دفاع مقدس ببینیم یگان‌های رزمی نیز از مهم‌ترین عناصر این عملیات‌ها هستند. لشکر 27 یکی از لشکرهایی است که نقش کلیدی و مؤثر در دوران جنگ داشته است و دارای فرماندهان شاخص بوده است.

اکبرپور بیان کرد: یک بخش از پژوهش‌های مرکز اسناد موضوع اطلس‌ها بوده که به روند تشکیل و عملکرد آفندی و پدافندی یگان‌ها از ابتدا تا انتهای دوران دفاع مقدس می‌پردازد.

او نوپا بودن، تنوع اقشار و تکثر اصناف مردمی و انجام عملیات‌های متعدد آفندی و ماموریت‌های پدافندی را از ویژگی‌های یگان‌های سپاه برشمرد و اظهار داشت: این‌چنین ویژگی‌های موجب می‌شود که نوشتن درباره تاریخچه یگان‌ها در قالب اطلس سخت شود.

مدیر گروه مطالعات نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه بیان کرد: طی بررسی‌های انجام‌شده در دوران دفاع مقدس، سپاه پاسداران بیش از 80 تیپ و لشکر داشته است که در این مرکز 50 تیپ و لشکر آن به شکل کتاب‌های شناسنامه به‌صورت داخلی منتشر می‌شود و علاوه بر این، مرکز در رابطه با یگان‌های شاخص اطلس‌های یگانی به‌صورت عمومی منتشر خواهد کرد.

اکبرپور با اشاره به اطلس لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) عنوان کرد: در این اثر سعی شده با استفاده از منابع اختصاصی مرکز به‌ویژه نوارها و دفاتر راوی و گزارش عملیات‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و همچنین اسناد موجود در آرشیو لشکر بتوانیم یک روایت درست را از لشکر 27 ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه این اطلس حاصل کار مشترک گروه مطالعات نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و سازمان حفظ آثار سپاه محمد رسول‌الله است، متذکر شد: به علت محدودیت‌هایی که در چاپ اطلس‌ها وجود دارد، ممکن است روایت موجود در  اطلس بخشی از واقعیت  باشد اما تلاش کردیم با استفاده از اسناد، روایت صحیح‌تر را ارائه دهیم.

در ادامه رستمی با بیان اینکه مرکز اسناد 3 نوع اطلس جزو برنامه‌های خود دارد، گفت: اولین نوع اطلس مرکز اسناد دفاع مقدس سپاه، اطلس‌های استانی بودند که نگارش و چاپ آن در سال 71 آغاز شد و پس‌ازآن 5 اطلس در شکل قرارگاهی به چاپ رسید و در ادامه اطلس شهری ویژه 5 استان درگیر جنگ منتشر شد.

او افزود: پس‌ازآن احساس نیاز به نشر اطلس یگان‌ها و اطلس نبردی موردتوجه قرار گرفت که اطلس عملیات بیت‌المقدس اولین تولیدات مرکز بود که از سطح عملیات و قرارگاه تیپ و لشکر به آن پرداخته شد.

کارشناس و مسئول بخش جغرافیای نظامی گروه مطالعات و جغرافیای نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس  بیان کرد: در فاز بعدی موضوع یگان‌ها مطرح شد که در طی برنامه پنج‌ساله قرار بر این شد که برای یگان‌های شاخص اطلس یگانی چاپ شود که اطلس 41 ثارالله اولین اطلس و لشکر 27 محمد رسول‌الله(ع) دومین اطلس چاپ‌شده توسط این مرکز بود. البته قرار است اطلس لشکر 7 و 31 در حال نقد و بررسی فرماندهان آن لشکر است که پس از بررسی چاپ خواهد شد.

او درباره نحوه نگارش این اطلس‌ها بیان کرد: در گام اول مجری و نویسنده اطلس هر یگان از سپاه خود آن استان انتخاب می‌شود تا بتواند به بهترین شکل آن اطلس را نگارش کند. در این طرح نیز یک سیر زمانی در نظر گرفته‌شده که در آن عملیات‌های یگان، زمینه‌های شکل‌گیری و مباحث کلی مطرح‌شده و بعد بحث اقدامات و فعالیت‌های آن یگان در طول دفاع مقدس مشخص می‌شود.

رستمی افزود: پس از نگارش، نظارت محتوایی آن توسط مرکز اسناد انجام‌شده و درنهایت فرماندهان شاخص آن یگان و لشکر محتوای آن را تأیید می‌کنند.

او بیان کرد: تأیید محتوای اطلس لشکر 27 شش ماه طول کشید و اولویت ما صحیح بودن مطالب و محتوای اطلس است.

حجت شیری نویسنده اطلس لشکر 27 نیز در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد حاج احمد متوسلیان مؤسس و اولین فرمانده لشکر 27 گفت: طی سال‌هایی که در مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه تهران بودم طرح‌های مختلفی توسط سردار عسگری مسئول وقت مرکز طرح‌ریزی شد.

وی ادامه داد: در اولین قدم مقرر شد که هر گردان لشکر یک پژوهشگر معرفی کند و این پژوهشگر از تمامی فرماندهان و رزمندگان گردان خود شناسنامه تهیه‌کرده و با آن‌ها مصاحبه کند که در جریان این طرح، 5 هزار مصاحبه از فرماندهان و رزمندگان جمع‌آوری‌شده و 20 هزار عکس نیز شناسنامه‌دار شده است.

شیری ادامه داد: موضوع دیگری که در مرکز حفظ آثار بحث شد این بود که در بحث روایتگری کاروان‌های راهیان نور نقش لشکر در عملیات‌های مختلف به‌صورت جزئی و برای زائران گفته شود که در طی این اقدام، جزواتی از فعالیت‌های لشکر در دوران دفاع مقدس تهیه شد و در میان زائران راهیان نور قرار گرفت.

وی افزود: در طی این اقدام با مرکز اسناد مرتبط شدیم و پروژه چاپ اطلس لشکر کلید خورد.

نویسنده اطلس لشکر 27 درباره مراحل تدوین کتاب اظهار کرد: متأسفانه در بحث اسناد مربوط به لشکر با کمبود سند در مرکز اسناد دفاع مقدس سپاه و مرکز حفظ آثار سپاه تهران مواجه بودیم و بسیاری از اسناد از بین رفته و دارای نقص بود که این موضوع کار را برای ما سخت می‌کرد، اما به فرماندهان لشکر مراجعه کرده و این نواقص را تا حد نیاز برطرف کردیم.

وی در خاتمه خلاصه‌نویسی 22 عملیات آفندی و عملیات محمد رسول‌الله ارائه نقشه کلی عملیات، مأموریت‌های ابلاغی به لشکر به همراه نقشه، شناسایی سازمان رزم لشکر تا رده گروهان، شرح عملیات به تفکیک مراحل و گردان‌ها و شهدای شاخص لشکر را از مواردی برشمرد که در این اطلس به آن پرداخته‌شده است.

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد