× منوی بالا منوی اصلی منوی فوتر

مدیرعامل کارگزاری بانک دی با تاکید بر طبیعی بودن رفتار بازار در اصلاح فعلی،استقبال خریداران طی این دو روز را سبب رسیدن به نقطه کف و زمان بازگشت سریع بازار ارزیابی کرد. به گزارش ثمره نیوز به نقل از  پایگاه خبری بازار سرمایه،فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی ،ریزش های دیروز و امروز شاخص را […]

مدیرعامل کارگزاری بانک دی با تاکید بر طبیعی بودن رفتار بازار در اصلاح فعلی،استقبال خریداران طی این دو روز را سبب رسیدن به نقطه کف و زمان بازگشت سریع بازار ارزیابی کرد.

به گزارش ثمره نیوز به نقل از  پایگاه خبری بازار سرمایه،فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی ،ریزش های دیروز و امروز شاخص را ناشی از واکنش طبیعی سهامداران نسبت به اخبار روز سیاسی و اقتصادی دانست گفت: ریشه روند فعلی بازار طی سه روز اخیر به رفتار طبیعی بورس برمی گردد. زمانی که در کمتر از ۳۰ روز کاری بازار به ۲۵ درصد بازدهی می رسد،این طبیعی است که سهامداران به فکر شناسایی سود و استفاده از این موقعیت برای اصلاح پورتفوی خود باشند.

نرخ ارز محرک بازار است

مدیرعامل کارگزاری بانک دی با اشاره به نرخ ارز به عنوان محرک بازار در سال گذشته و سال جاری اظهار کرد:طی روزهای گذشته نرخ ارز رشد کرده است و نمی توان از این اتفاق به عنوان محرک ریزش بازار یاد کرد، این در حالی است که این اتفاق تاثیر مثبتی بر روند فعالیت شرکت ها و بازار نیز دارد.

این فعال بورسی در تشریح تاثیرات افزایش نرخ ارز بر روندهای بازار سرمایه افزود: افزایش این نرخ بهبود وضعیت سود و زیان،بهبود ارزش جایگزینی شرکت ها و واقعی سازی نرخ فروش محصولات تولیدی را به دنبال دارد،بنابراین چنین تحرکی باید اثر مثبت بر بازار داشته باشد.

وی واکنش نشان دادن به اخبار مختلف اقتصادی و سیاسی را ویژگی بازار سرمایه در همه کشورها عنوان کرد و یادآور شد:در این میان باید به این نکته توجه کرد که انتشار اخباری مبنی بر خروج ایران از برجام هر چند که باعث ایجاد تحرکات هیجانی در بازار می شود،اما هیچ تاثیر عملیاتی بر بازار ندارد.چراکه وقتی بازخوردی از برجام نداشته ایم،خروج از آن نیز بر فعالیت های اقتصادی کشور بی تاثیر است.

رفتارهای هیجانی در بازارها طبیعی است

آقابزرگی با بیان این که “برخی فعالان بورسی در کشور گرفتار عدم تجزیه و تحلیل و نتیجه‌گیری بر اساس محاسبات کارشناسی هستند” خاطرنشان کرد: در برخی مواقع افراد با دیدن صف خرید و فروش به سهمی وارد یا خارج می شوند و برای دستیابی به اطلاعات فاندامنتال و مسائل مربوط به آن سهم تلاشی نمی کنند.چنین رفتاری منجر به رقم خوردن صعود شدید یا ریزش شدید بازار می شود که هر دو حالت بورس را از روال عادی خود خارج می کند.

بازار سرمایه؛بهترین مکان ذخیره ریال است

مدیرعامل کارگزاری بانک دی با تاکید بر بازدهی ۱۷ تا ۱۸ درصدی ثبت شده بورس از ابتدای سال تاکنون گفت:این بازدهی نشان می دهد که بهترین مکان برای Saving نقدینگی و هدایت آن به خطوط تولید، بازار سرمایه است که می تواند راه حل مرتفع شدن بسیاری از مشکلات اقتصادی دیگر در کشور نیز باشد.

وی با تشریح سناریوهای دوگانه کاهش یا افزایش نرخ ارز و تاثیر عملیاتی آنها بر شرکت ها و بازار سرمایه خاطرنشان کرد:افزایش تنش های سیاسی موجب نگرانی برای اهالی بازار و افزایش نرخ ارز خواهد شد و افزایش ارز در فرمول، افزایش سود و زیان شرکت ها را در پی دارد .در حالت دوم با کاهش تنش های سیاسی و پیش رفتن شرایط به نفع طرفین تنش نرخ ارز بر اساس یک روال منطقی رو به کاهش بگذارد،اما به دلیل به وجود آمدن چشم انداز مثبت برای صنایع و شرکت ها باز هم بازار سرمایه رویکرد مثبت خواهد داشت.

وی با استناد به این دو سناریو ادامه داد:در هر حالتی که بخواهیم در نظر بگیریم،بازار سرمایه در این شرایط اقتصادی به دلیل پیش بینی و احتمال کاهش ارزش ریال در حالت افزایش تنش و چشم انداز مثبت در حالت کاهش تنش، با اقبال مواجه خواهد شد و رشد خواهد کرد.

اصلاح بازار تا چه زمانی خواهد بود؟

آقابزرگی در خصوص روند پیش روی بازار سرمایه طی روزهای آتی گفت:حجم معاملات امروز نشان می دهد که فروشنده در بازار بسیار کم است و خریداران به صورت پلکانی در حال ورود به سهم ها هستند.این در حالی است که در برخی سهام که معاملات روز آنها به ۳۰ میلیون هم نمی رسید،در حجم ۱۰۰ میلیونی در حال معامله هستند و خریدار نیز برای آنها وجود دارد.

وی با تاکید بر بازگشت بازار به روال عادی درباره پیش بینی زمان این بازگشت اظهار کرد:با تکیه بر تجربه می توانم بگویم در همین نقاط کفِ فعلی روند نزولی در حال پایان یافتن است و به زودی پس از افت شدید این دو روزه و کاهش حدود ۳ و نیم درصدی در بازار جذابیت ایجاد می شود و بورس به روند رو به رشد خود بازمی گردد.ضمن این که موقعیت مناسب نیز فراهم است و وجود چشم انداز مثبت نرخ ارز زمینه را برای صعود شاخص قطعی تر می کند.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی تحولات پیش روی بازار تا مجامع را را در بازه زمانی یک تا دو ماه آینده مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد:با بررسی صورت های مالی ارائه شده از سوی شرکت ها تا به امروز و پیش بینی صورت های مالی سالانه این شرکت ها می توان گفت که اغلب شرکت ها سودده هستند و روندهای خوبی را هم به لحاظ عملکردی در این دوره طی خواهند کرد که انتفاع خود و سهامدارن را در پی خواهد داشت.

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد