به گزارش ثمره نیوز به نقل از روابط عمومی معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، محسن پورسیدآقایی صبح امروز در جشنواره تاکسیرانی شهر تهران که با حضور شهردار تهران و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شد، تاکسی را پناهگاه مردم شهر بهعنوان یک وسیله مطمئن در ترددهای شهری عنوان کرد و گفت: مدرن بودن خودرو، فرهنگ و انضباط رانندگی، آراستگی و حسن خلق تاکسیرانان، کاهش آلودگی هوا از ویژگیهایی است که مدیریت شهری برای ناوگان تاکسیرانی تعریف کرده و باید در شهر بهطور کامل رعایت شود.
معاون شهردار تهران بر ضرورت رعایت نظم و مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی تاکسیرانان تاکید کرد و افزود: تاکسیرانان سفیران فرهنگی یک شهر هستند.
وی تاکسیرانان را الگوهای فرهنگ ترافیک شهر دانست و گفت: اگر خدمترسانی تاکسیرانان با ویژگیهای اخلاقی و انسانی همراه شود، میتواند شیرینی خدمت را در کام همه مردم افزون کند و از سوی دیگر بیانگر آموزش و شخصیت اجتماعی شهر است.
معاون شهردار تهران به نقش موثر تاکسیها در بهبود آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: تاکسیها ١٠ برابر یک خودروی شخصی در سطح شهر تردد میکند لذا باید بر کیفیت فنی و کیفیت سوخت آن توجه کرد.
پورسیدآقایی در جمع تاکسیرانان شهر تهران به مشکلات و درد دلهای تاکسیرانان اشاره کرد و گفت:
ایجاد یک نظام تاکسیرانی غیررسمی با عنوان تاکسی اینترنتی بهنوعی تضییع حقوق تاکسیرانان است چرا که بسیاری از مواردی که برای تاکسیرانان الزامی است در تاکسیهای اینترنتی نادیده گرفته میشود.
معاون شهردار تهران اظهار داشت: در شرایطی که تاکسیهای شهر تهران هر ۶ ماه یکبار ملزم به معاینه فنی هستند، بسیاری از تاکسیهای اینترنتی شهر بدون معاینه فنی در سطح شهر فعالیت میکنند بیآنکه نظارتی بر آنها صورت گیرد.
وی به عدم نظارت بر سن فرسودگی خودروهای اینترنتی اشاره کرد و افزود: درحالیکه تاکسیهای شهر بهمنظور جلوگیری از آلودگی هوا دوگانهسوز و ملزم به استفاده از گاز هستند، در خودروهای اینترنتی که ١٠ برابر یک خودروی شخصی تردد دارند، این مهم وجود ندارد. همچنین الزام به کیفیت خاص خودرو نیز در نظام تاکسیهای اینترنتی دیده نمیشود و حتی به خودروهای بیکیفیت هم مجوز فعالیت میدهند.
معاون شهردار تهران بر ایجاد شرایط برابر و عادلانه برای تاکسیرانان و نظام تاکسیهای اینترنتی تاکید کرد و اظهار داشت: نمیشود در یکسوی شهر بر مقررات سختگیرانه روی تاکسیرانان تاکید کنیم و در سوی دیگر همان شهر از بیضابطه بودن تاکسیهای اینترنتی حمایت کنیم.
پورسیدآقایی از وضعیت نامطلوب تاکسیهای تهران و توقف نوسازی تاکسیهای فرسوده انتقاد کرد و گفت: درحالیکه سن بسیاری از تاکسیهای شهر بیش از سن فرسودگی است اما به دلیل مشکلات صنعت و از سوی دیگر عدم پرداخت بودجه از سوی سازمان برنامهوبودجه، نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر صفر است.
وی در پایان تاکید کرد: معتقدم بدون نوسازی ناوگان و ارائه خدمات بهتر به تاکسیرانان، نمیتوانیم شخصیت اجتماعی دلخواهمان را شهر ایجاد کنیم.