× منوی بالا منوی اصلی منوی فوتر

سردار محمدکریم بیات مشاور شهردار و فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفته تهران و هفته نیروی انتظامی در ساختمان مرکزی شهرداری برگزار شد، به ارایه گزارشی از عملکرد این یگان پرداخت و پرسش های خبرنگاران را پاسخ داد. به گزارش ثمره نیوز به نقل از شهرنوشت، سردار محمد کریم […]

سردار محمدکریم بیات مشاور شهردار و فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفته تهران و هفته نیروی انتظامی در ساختمان مرکزی شهرداری برگزار شد، به ارایه گزارشی از عملکرد این یگان پرداخت و پرسش های خبرنگاران را پاسخ داد.

به گزارش ثمره نیوز به نقل از شهرنوشت، سردار محمد کریم بیات مشاور شهردار و فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفته تهران و هفته نیروی انتظامی در ساختمان مرکزی شهرداری برگزار شد، گفت: ما به دنبال پلیس جامعه محور هستیم. پلیسی که بتواند ارتباط تنگاتنگی با آحاد جامعه داشته باشد. رسانه می تواند پلی بین جامعه و پلیس باشد و روابط عمومی ما هم می تواند این نقش را تقویت کند. به همین دلیل ما از ارتباط با رسانه ها استقبال می کنیم. با اصحاب رسانه ارتباط خیلی خوبی داشته و داریم. بنده قبلا هم در معاونت ناجا توفیق داشتم با اصحاب رسانه حشر و نشر داشته باشم و همیشه از این استقبال کرده ام؛ این را بستری می دانم برای بازگو کردن خدمات خود به مردم و منعکس کردن مشکلات مردم به پلیس و لحاظ کردن تدابیر و تمهیدات برای رفع مشکلات. بنابراین ما سعی می کنیم این ارتباط هر چه بیشتر ادامه یابد تا بتوانیم از این فرصت نهایت استفاده را کنیم.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از عملکرد یگان حفاظت شهرداری تهران گفت: این یگان قبلا از سال 92 در قالب یگان اجرایی انجام وظیفه و می کرد شرح وظایفش به این شکل بوده و هست که کلیه اموال، ابنیه منقول وغیرمنقول و تاسیسات و امکانات و ساختمان های فیزیکی که دارای رده حفاظتی هستند، اعم از رده های حفاظتی مهم که شورای امنیت کشور تعیین کرده، در قالب پاس مسلح ثابت و نگهبانی، حفاظت می شود. در حوزه برقراری انضباط شهری و احکام قضایی درباره ساخت و ساز های غیرمجاز در حریم و غیر حریم و پاکسازی معابر و دستفروشان و سد معبرها، به کمک نیروی انتظامی تهران کارهای بزرگی انجام شده است؛ همان طور که شاهد بودید در اسفند سال قبل ساماندهی دستفروشان در چهار راه ولی عصر انجام شد و جلوی بساط گستری های غیرمجاز نیز گرفته شد.

او خاطرشان کرد : یگان حفاظت شهرداری پیش از این با دعوت از دستفروشان و ثبت نام از آنها، در بازارچه هایی که از قبل مهیا شده بود آنها را ساماندهی کرد اما در عین حال با افرادی که به عنوان لیدر اقدام به فروش معابر و موزاییک های پیاده رو می کردند، برخورد شد. مغازه داران و صاحبان صنوف مختلف و حتی مردمی که در آن محدوده ها عبور می کردند، از این برخوردها استقبال کرده اند. مهم است که این ساماندهی بدون ایجاد اصطکاک انجام شود و مشکلی برای دستفروشان به وجود نیاید.

سردار بیات در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که «دستفروشی از نظر قانون جرم نیست» گفت: البته سد معبر و اشغال پیاده رو و ایجاد مانع برای عابران تخلف است که باید پیگیری شود. بررسی های ما نشان می دهد بخش قابل توجهی از دستفروشان افراد بی بضاعتی هستند که از این راه معیشت خود را می گذرانند؛ به همین دلیل برخورد با این دستفروشان در دستور کار ما نبوده است بلکه به دنبال ساماندهی آنها بوده ایم. البته باید بگویم که دستفروشی تنها در کشور ما معضل نیست و در کشورهای دیگر هم این پدیده مشاهده می شود. در سفری که به گرجستان داشتم، دیدم آنها هم با این مشکل مواجه بودند که در زمان و مکان مشخصی آنها را ساماندهی می کردند.

او از طرح شهرداری برای ساماندهی دستفروشان کتاب در خیابان انقلاب خبر داد و گفت: ما به دنبال ساماندهی دستفروشان کتاب هستیم و طرحی در این باره تهیه کرده ایم و به شهردار داده ایم تا پس از طی مراحل قانونی اجرایی شود. این طرح به این شکل است که پس از ثبت نام از آنها باکس هایی قابل حمل در اختیار دستفروشان کتاب قرار می گیرد تا با کمک آن اقدام به فروش کتاب کنند.

بیات ادامه داد: ما برای ساماندهی دستفروشان برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت  طراحی کرده ایم. برنامه کوتاه مدت مثل همان بود که اسفندماه در خیابان ولیعصر اجرا کردیم؛ برنامه های میان مدت و بلند مدت هم داریم که پس از طی مراحل قانونی و تصویب، اعلام خواهد شد به هر حال ساماندهی بساط فروشان به شکل اصولی بسیار ضروری است چرا که عدم ساماندهی این قشر عواقبی مانند فراهم شدن فضا برای جیب برها و کیف قاپها دارد. با اجرای این طرح در خیابان ولیعصر شاهد کاهش 18 درصدی جرایمی از این دست در آن منطقه بودیم. بر اساس دستور شهردار تهران ساماندهی دستفروشان بر اساس برنامه های مختلف ادامه خواهد یافت و با اولویت در همه مناطق تهران اجرایی خواهد شد. در مناطقی مانند منطقه یک، حد فاصل میدان قدس و تجریش، این طرح را اجرا کردیم؛ در منطقه 13، ضلع جنوبی خیابان شهدا اجرا کردیم؛ دستفروشانی را که از پیش از انقلاب در منطقه 19 خیابان احسانی (عبدل آباد) فعال بودند ساماندهی کردیم. افرادی را نیز که وسط خیابان دست به دستفروشی می زدند و در برابر ساماندهی مقاومت می کردند، بدون به وجود آمدن برخورد و زدوخورد ساماندهی کردیم. کما این که می دانید هیچ فیلم و تصویری منتشر نشده است که نشان دهد درگیری وجود آمده است. البته این دستفروشان لیدرهایی داشتند که همه آنها را شناسایی و دستگیر و با هماهنگی مرجع محترم قضایی با آنها برخورد کردیم؛ لیدرهایی که با قلدری این معابر را به افراد خاصی می فروختند.

او با تاکید بر ادامه ساماندهی دستفروشان گفت: همان طور که می دانید در هر منطقه از تهران با مشکلات و مسائل خاص همان منطقه مواجه هستیم. مثلا منطقه 10 از معضل وانتی ها رنج می برد. برای هر منطقه متناسب با مشکلاتشان برنامه ریزی می کنیم . اما چون طرح را به تازگی شروع کرده ایم باید با در نظر گرفتن همه جوانب اقدام کنیم چرا که ساماندهی دستفروشان و در نظر گرفتن مکان هایی برای آنها کمی مشکل است.

بیات خاطرنشان کرد: همه شهروندان و اصحاب رسانه باید برای تحقق شعار “تهران شهری برای همه” کمک کنند. ما برنامه هایی داریم که انشاءالله در درازمدت انجام خواهد شد. بنده زمانی که این مسئولیت را به عهده گرفتم قول دادم که تحولاتی ایجاد و اقداماتی شروع شود که آثار مثبتش به مردم برسد.

او در پاسخ به سوالی درباره «ادغام شهربان ها و حریم بان ها» گفت: شهربان  و حریم بان بر اساس یک اقدام سازمانی تفکیک شده اند و ادغام آنها نیازمند طی مراحلی است که باید طی شود.

مشاور شهردار تهران درباره سرقت برخی پایه های بنرها و نیز تندیس قیصر امیرپور اخبار جدیدی به رسانه ها داد و گفت: مجموعا 44 مورد سرقت پایه های بنرهای تبلیغاتی داشتیم که مظنونان به سرقت کشف و دستگیر شده اند؛ سردیس مرحوم قیصر امین پور نیز وسط میدان قرار داشت و شهرداری منطقه به خاطر مرمت آن را به جایی منتقل کرد که از دید دوربین محل خارج شده بود. بنابراین نظارت دوربینی روی آن نداشتیم و سردیس هم نگهبان ثابت نداشت. مظنونان این سرقت شناسایی و دستگیر شدند و به سرقت نیز اعتراف کرده اند؛ پیش بینی های لازم برای جلوگیری از تکرار این اتفاق نیز اندیشیده شده است. سارقان صداگیرهای اتوبان هم دستگیر شده و همه به نحوه سرقت خود اعتراف کرده اند. این سرقت ها دیگر تکرار نشده است چون عوامل اصلی دستگیر شده اند.

او در پاسخ به این سوال که آیا خود سردیس پیدا شده، گفت: خود سردیس کشف شده است.

بیات درباره وضعیت سرقت و امنیت در مترو گفت: مترو خود به پلیس مترو مجهز است که با فرماندهی انتظامی تهران بزرگ کار می کند؛ سرقت ها و اتفاقاتی که در متروها پیش می آید و هر نوع جرم و خلافی که آن جا وجود داشته باشد، به پلیس مترو مرتبط است. در مورد بساط گستری در مترو اخیرا دکتر حناچی تاکیداتی داشته اند که در دستور کار خود قرار دهیم. دستفروشی و مزاحمت های بساط گستران در داخل مترو جمع آوری خواهد شد، کما این که در اطراف ایستگاه ها ساماندهی شده است.

فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران درباره سگ گردانی در پارک ها نیز گفت: سگ گردانی در پارک ها در حوزه ما نیست. حفاظت فیزیکی 13 پارک به یگان حفاظت شهرداری سپرده شده است؛ مواردی مثل پارک چیتگر و سرخه حصار که با سرقت و آتش افروزی در آن ها مقابله می کنیم.

او در پاسخ به ادعای یکی از خبرنگاران مبنی بر این که در خیابان ولی عصر هنوز لیدرها باجگیری می کنند، گفت: چهارراه ولی عصر و مناطقی که مورد اقدام ما بوده اند، حقیقتا پاکسازی شده است. اگر موردی خارج از ساعت اجرای طرح پیش آمده، اطلاع دهید تا برخورد کنیم. به هر حال این طرح را تازه شروع کرده ایم و ممکن است نواقصی در آن وجود داشته باشد و محدودیت هایی نیز دارد. این یک طرح گسترده و بزرگ به شمار می رود.

محمدکریم بیات فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران خاطرنشان کرد: و بدانید ما با کسی تعارف نداریم و اگر گزارش تخلفی دریافت کنیم، حتما با هماهنگی دستگاه قضایی با آن برخورد می کنیم. قبلا زمان اجرای طرح از 8 صبح تا 8 شب بود اما در برخی موارد تا 12 شب هم آن را ادامه می دهیم. برخی مزاحمت ها در ساعات پیک است و پس از آن ساعات دیگر لزومی به جمع آوری بخشی از دستفروشان نیست.

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد