× منوی بالا منوی اصلی منوی فوتر

صبح امروز شهردار تهران به همراه جمعی از مدیران شهری در آیین بهره‌برداری همزمان از پروژه‌های مدیریت شهری در اراضی عباس‌آباد حضور یافت. به گزارش ثمره نیوز به نقل از شهرنوشت، پیروز حناچی شهردار تهران،صبح امروز یکشنبه 27 مرداد ماه،پس از بازدید میدانی و افتتاح پروژه‌های عباس‌آباد، به همراه جمعی از مدیران شهری و اعضای […]

صبح امروز شهردار تهران به همراه جمعی از مدیران شهری در آیین بهره‌برداری همزمان از پروژه‌های مدیریت شهری در اراضی عباس‌آباد حضور یافت.

به گزارش ثمره نیوز به نقل از شهرنوشت، پیروز حناچی شهردار تهران،صبح امروز یکشنبه 27 مرداد ماه،پس از بازدید میدانی و افتتاح پروژه‌های عباس‌آباد، به همراه جمعی از مدیران شهری و اعضای شورای‌شهر، در آیین بهره‌برداری همزمان از پروژه‌های مدیریت شهری در اراضی عباس‌آباد حضور یافت.

او در این مراسم ضمن تبریک اعیاد گذشته و پیش رو گفت: سالگرد ورود آزادگان عزیز را نیز به میهن یادآوری می‌کنم که یادآور رشادت ٨ سال دفاع مقدس و مقاومت این عزیزان در اسارت بود. ما مفتخریم به این‌که مولایمان فخر عالم بشریت است. این حضرت نشانه‌هایی از خودشان باقی گذاشتند که هنوز هم تازگی و قابل رجوع بودن آن‌ها کاملاً ملموس است.

حناچی اضافه کرد: ایشان در فرمانشان به مالک‌اشتر هنگام عزیمت به مصر می‌گویند ای مالک به آن سرزمین که می‌روی با مردمانی مواجه می‌شوی که از دو حال خارج نیست؛ یا در دین با تو برادرند، یا در خلقت با تو برابر. افتخار دنیای امروز این است که از این فرمایشات به عنوان حقوق بشر و اصول برابری انسان‌ها یاد می‌کند. ما افتخار داریم از کسی تبعیت کنیم که بیش از ١۴٠٠ سال پیش به مفاهیمی اشاره کردند که امروزه برای جامعه بشری قابل پیگیری، استناد و به‌روز است.

او ادامه داد: روز جهانی عکاسان را نیز تبریک عرض می‌کنم که هم در دوران سخت کشور در ٨ سال دفاع مقدس، هم در حوادث انقلاب، و هم بعد از انقلاب و شرایط خاصی که کشور داشت، همواره به ثبت وقایع مشغول بودند. همچنین خیر مقدم عرض می‌کنم خدمت اعضای محترم شورای شهر، نمایندگان محترم تهران، سرکار خانم دکتر بروجردی رئیس کتابخانه ملی و هنرمندان و فرهیختگانی که این جمع را مزین کردند و به این مراسم تشریف آوردند.

شهردار تهران گفت: ما امروز ٣ پروژه از پروژه‌های تهران را افتتاح کردیم و کلنگ زدیم. در اولین پروژه، چهارباغ، با مساحتی بیش از ۴٠ هکتار از اراضی عباس‌آباد، به این مجموعه پیوست. این بهترین هدیه‌ای بود که رهبر معظم انقلاب به مناسبت عید غدیر به مردم تهران دادند و من به نمایندگی از اعضای محترم شورای شهر و مردم تهران از ایشان تشکر می‌کنم؛ این هدیه بزرگی برای شهر تهران بود که ان‌شاءالله همکاران ما تلاش خواهند کرد تا این اثر را به شیوه مناسبی مزین کنند.
او افزود: در ضمن امروز ایستگاه ١١٠ آتش‌نشانی را نیز به بهره‌برداری رساندیم. اینجا یک پرانتز باز می‌کنم؛ شماره ایستگاه ١١٠ به ظرافت با ابجد نام علی (ع) انتخاب شده است. شاید کمتر کشوری را در دنیا بتوان پیدا کرد که این‌گونه با رمز و راز سخن بگوید. در اصفهان هم ما مسجدی داریم به نام شیخ لطف‌الله که بر کتیبه سردر ورودی آن نوشته شده است «مایه محتشمی خدمت اولاد علی»، که اگر آن را به ابجد تبدیل کنید، سال ساخت این مجموعه را می‌توانید از آن در بیاورید؛ یا بر پیشانی حمام شیخ بهایی کنار میدان عتیق اصفهان، کتیبه‌ای وجود دارد که در حال مرمت است و می‌گوید: هر که از درون برون آید «صحت و عافیت» بود. «صحت و عافیت» به ابجد، تاریخ ساخت این حمام تاریخی است.

او تأکید کرد: این زبان رمز و راز را در کشوری می‌توانید پیدا کنید که سالیان سال از قدمت فرهنگی آن می‌گذرد؛ ان‌شاءالله این عقبه فرهنگی نقشه راه ما برای آینده نیز خواهد بود.

شهردار تهران در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: تلاش خواهد شد که مجموعه چهارباغ با اصول باغ‌سازی ایرانی به بهره‌برداری برسد. کشور ما در زمینه باغ‌سازی مدعی است، به این دلیل که باغ‌سازی ایرانی یکی از قدیمی‌ترین سبک‌های باغ‌سازی در جهان است؛ مجموعه پاسارگاد خود یک شاهد بر این ادعاست؛ اثری که معمولاً کمتر به آن اشاره می‌شود ولی در فرایند ثبت جهانی ١٢ باغ ایرانی، پاسارگاد به عنوان اولین سند مطرح و باغ‌سازی‌ای که در پاسارگاد مرسوم بود، به عنوان نقطه آغاز تلقی شد. ان‌شاءالله همکارانم چهارباغ ایرانی را با در نظر گرفتن این عقبه شکل خواهند داد.

حناچی گفت: به اراضی عباس‌آباد و سیری که ‌پشت سر گذاشته نیز اشاره ای می‌کنم: قبل از انقلاب قرار بود این‌جا مجموعه ۵۵٠ هکتاری شهستان ساخته شود، قانونی هم برای این مجموعه تصویب شد تحت عنوان قانون نوسازی اراضی عباس‌‌آباد. الآن شرکت اراضی عباس‌آباد با تأسی به آن قانون است که این مجموعه را اداره می‌کند و تصمیم ما هم این است که برای این اراضی باید یک مدیریت یکپارچه شکل پیدا کند. شورای‌عالی شهرسازی برای اولین بار در سال ٨۴ طرحی را برای این مجموعه تصویب کرد که این طرح به طور کامل هنوز به اجرا در نیامده، جاهایی از آن هم اعوجاجاتی داریم، ولی اگر این طرح نبود و این قانون وجود نداشت، مطمئناً اراضی عباس‌آباد در شرایط بعد از انقلاب می‌توانست دچار مشکلات و تغییرات فراوان شود. از همه مهم‌تر دستوری بود که در تیر ماه سال ٧٢ پیرو نامه وزیر وقت مسکن و شهرسازی به رهبری، توسط ایشان صادر شد. بعد از آن دستور نقشه راهی برای این اراضی ترسیم شد که بسیار تأثیرگذار بود و اراضی عباس‌‌آباد به پهنه‌های باز و فرهنگی اختصاص پیدا کرد؛ این موضوع محوری بود که در شورای عالی شهرسازی هم به تصویب رسید و امروزه اراضی عباس‌آباد یکی از جاذبه‌های بی‌بدیل شهر تهران است و خصایص بی‌نظیری دارد.

او درباره ویژگی‌های این منطقه گفت: ۴ محور و شریان اصلی شهری در ۴ طرف آن، و ایستگاه‌های متعدد مترو که امکان دسترسی را به این حوزه قلمرو عمومی فراهم می‌کند، عنصر مهمی است که به جذابیت این مجموعه افزوده است. مطمئناً پل طبیعت یکی از جاذبه‌هایی است که نه تنها در ایران، بلکه در جهان شناخته شد و حالا تهران را بعد از میدان آزادی، با پل طبیعت هم می‌شناسند؛ این افتخار بزرگی است که توسط جوانان این سرزمین در یک مسابقه معماری رقم خورد. نقشه راه ما ادامه همین رویکرد است و این مسیر را باید تعقیب کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: ما در اراضی عباس‌آباد دستاوردهای دیگری مثل باغ‌موزه دفاع مقدس، فرهنگستان علوم، کتابخانه ملی، باغ کتاب، پارک آب‌وآتش، آسمان‌نما و در آینده نزدیک موزه جواهرات را نیز داریم که این مجموعه را به گنجینه‌ای برای مردم تهران تبدیل می‌کند؛ گنجینه‌ای که امکان استفاده عادلانه مردم تهران از آن فراهم است.

حناچی با اشاره به افتتاح ایستگاه ١١٠ آتش‌نشانی اظهار داشت: از این ایستگاه باید به عنوان یک نقطه عطف یاد کنیم؛ اگر تجهیزات آتش‌نشانی قبل و بعد از حادثه پلاسکو را با هم مقایسه کنیم، می‌توانیم بگوییم که وضعیت آتش‌نشانی از نظر تجهیزات سنگین با گذشته قابل مقایسه نیست؛ همچنین این حادثه بر مباحث نرم‌افزاری و آموزش در آتش‌نشانی تهران نیز تاثیر زیادی گذاشته؛ جا دارد یاد کنیم از کسانی که هنگام آن مأموریت، جان عزیز خود را تقدیم کردند و این اقدامات به برکت جان‌فشانی‌ها برای مردم شریف تهران است که ماندگار می‌شود. از طرف دیگر باید بگویم شورای‌شهر تهران در آغاز کار خود اقدام شجاعانه‌ای انجام داد که اختصاص درصدی از بودجه‌ تهران به موضوع ایمنی مردم تهران بود.

او در پایان اظهاراتش در این مراسم تأکید کرد: امروز نتایج این اقدام مثبت را مشاهده می‌کنیم که خود را به شکل تجهیزات خاص برای نقاط آسیب‌پذیر شهر تهران نشان می‌دهد. تلاش می‌کنیم از این تجربیات حداکثر استفاده را داشته باشیم، چرا که جان آن عزیزان در راه مأموریت برای حفظ ایمنی و آسایش شهروندان فدا شد.

 

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد