× منوی بالا منوی اصلی منوی فوتر

شهردار تهران گفت: بالاخره دیر یا زود به سمت اجرای کلیه مقررات ملی ساختمان از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی حرکت می کنیم؛ در این زمینه نیازمند اجرای پروژه های پایلوت هستیم. به گزارش ثمره نیوز به نقل از شهرنوشت، پیروز حناچی شهردار تهران، در «چهارمین همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار و مصرف بهینه انرژی» […]

شهردار تهران گفت: بالاخره دیر یا زود به سمت اجرای کلیه مقررات ملی ساختمان از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی حرکت می کنیم؛ در این زمینه نیازمند اجرای پروژه های پایلوت هستیم.

به گزارش ثمره نیوز به نقل از شهرنوشت، پیروز حناچی شهردار تهران، در «چهارمین همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار و مصرف بهینه انرژی» گفت: خرسندم که حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران موضوع مهم مصرف بهینه انرژی را در دستور کار خود قرار داده است، اگرچه از تصویب قانون نظام مهندسی در دهه هفتاد و تصویب موضوع اجرای مقررات ملی ساختمان دو دهه می گذرد، نمی توانیم بگوییم که در اجرای مقررات ملی به طور نسبی موفق عمل کرده ایم. در برخی بخش ها موفق بودیم و در برخی برنامه ها عقب هستیم ولی به هر صورت به این سمت حرکت کرده ایم.

وی افزود: کشور ما به جهت رده بندی شدت انرژی وضعیت خوبی ندارد علت آن هم این است که مصرف انرژی در بخش های غیرمولد بسیار بالاست و تولید ناخالص ملی هم پایین است. در مقایسه، در کشوری مانند چین در یک دهه مصرف انرژی 14 برابر افزایش یافته، اما شدت انرژی ثابت مانده است.

حناچی گفت: یکی از دلایل بالا بودن مصرف انرژی در بخش های غیرمولد در مقایسه با بخش های مولد قیمت پایین انرژی است که من این موضوع را با کشوری مانند آلمان مقایسه می کنم. اگر کسی در آلمان بخواهد خانه ای اجاره کند به مصرف انرژی آن نگاه می کند. خانه هایی که ضوابط مصرف انرژی در آن اجرا شده است قیمت بالایی دارند.

وی افزود: اولین مسئولی که در میان مدیران موضوع شدت انرژی را مطرح کرد مهندس چیت چیان – وزیر سابق نیرو – بود که دغدغه وی مبتنی بر نخستین گزارش های ممیزی انرژی بود. به عنوان مثال وی برای اولین بار برچسب انرژی را روی کالاهای خانگی نصب کرد و با سماجت اول این کار را با وسایل خانگی آغاز کرد، این در حالی است که در حال حاضر خودروها هم برچسب انرژی دارند.

شهردار تهران با بیان اینکه باعث خوشحالی است که قرار است برای منازل مسکونی برچسب انرژی صادر شود، گفت: بالاخره دیر یا زود به سمت اجرای کلیه مقررات ملی ساختمان از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی حرکت می کنیم؛ در این زمینه نیازمند اجرای پروژه های پایلوت هستیم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از بحرانی که در اروپا اتفاق افتاد اروپایی ها چند پروژه را اجرا کردند که مصرف انرژی در واحد متر مربع ساختمان ها از 11 به 8 و بعد به 6 لیتر رسید.

وی در ادامه به آلودگی هوای تهران اشاره و خاطرنشان کرد: ما نیازمند اجرای پروژه های پایلوت هستیم، شهر ما الان حال خوبی ندارد و چاره ای هم در کوتاه مدت برای کاهش آلاینده ها نیست، البته ایده های خوبی هم در این زمینه در دنیا وجود دارد. به طور مثال، برجی وسط شهر میلان ایتالیا قرار دارد که فضای سبز انبوه و عمودی دارد ما هم باید شیوه های جدید را در این زمینه تجربه کنیم و امیدوارم همکاران در حوزه معماری و شهرسازی این ایده را تعقیب کنند.

شهردار تهران تصریح کرد: موضوع آلودگی اهمیت ویژه ای در شهر دارد و در اکثر کلان شهرها با این مشکل مواجه هستیم. در هفته گذشته پدیده نادری در منطقه یک داشتیم که همان جزیره گرمایی است و برای جلوگیری از این مسائل باید تلاش کنیم نگاهمان را تغییر دهیم.

حناچی گفت: دوشنبه مرکز نوآوری حمل و نقل پیشرفته در شهرداری را راه اندازی می کنیم و امیدوارم روزی بتوانیم موتورسیکلت ها که سهم زیادی در آلایندگی تهران دارند را برقی کنیم.

به گزارش شهرنوشت، در پایان مراسم از شهرداران مناطق 1، 9 و 22 در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی تقدیر و تفاهم نامه برچسب انرژی ساختمان میان معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت منعقد شد.

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد