true
true
true
مدیرعامل شرکت سامانه هوشمند آبان، با تاکید بر اهمیت مشاوره پیش از خرید تجهیزات مورد نیاز بانکی گفت: هر چقدر که برای این مرحله وقت بیشتری گذاشته شود، مشکلات احتمالی در آینده کاهش مییابد و زمان کمتری صرف مراحل بعدی میشود. به گزارش ثمره نیوز به نقل از فابا نیوز،شرکت سامانه هوشمند آبان حدود […]
true
مدیرعامل شرکت سامانه هوشمند آبان، با تاکید بر اهمیت مشاوره پیش از خرید تجهیزات مورد نیاز بانکی گفت: هر چقدر که برای این مرحله وقت بیشتری گذاشته شود، مشکلات احتمالی در آینده کاهش مییابد و زمان کمتری صرف مراحل بعدی میشود.
به گزارش ثمره نیوز به نقل از فابا نیوز،شرکت سامانه هوشمند آبان حدود 10 سال است که به صورت تخصصی برای بانکها و دیگر سازمانهایی که اطلاعات ارزشمند و حساسی را در اختیار دارند، زیرساخت امنی برای آرشیو دادهها را فراهم میکند. این مجموعه همچنین در حوزه ارائه مشاوره و آموزش نیز فعال است. همچنین «سامانه هوشمند آبان» به تازگی خدماتی را در راستای بانکداری دیجیتال ارائه میکند.
سلاله صاحبزمانی، مدیرعامل این شرکت،ضمن اشاره عرضه تجهیزات مربوط به آرشیو اطلاعات از سوی «آبان» توضیح داد: مفهوم آرشیو از صرف تهیه نسخه پشتیبان فراتر است. سازمانها بیشتر روی موضوع دوم متمرکز هستند. شرکت آبان تلاش کرده است با مباحث آموزشی در حوزه امنیت آرشیو، این دیدگاه را تغییر دهد.
وی ادامه داد: این مجموعه در سالهای اخیر تقریبا در هر فصل یک دوره آموزشی را برگزار کرده که برخی از آنها با همکاری مرکز فابا بوده است. این شرکت همچنین تلاش میکند دانش روز دنیا را درباره امنیت و نگهداری آرشیو به فعالان صنعت بانکداری و پرداخت انتقال دهد. البته سعی آبان بر این است که تکنولوژیهای این حوزه به صورت بومیشده در اختیار صنعت قرار گیرد.
صاحبزمانی تاکید کرد: مباحث مربوط به نگهداری امن از دادهها، به ویژه برای مجموعههای مانند بانکها که هم از نظر قانونی و هم از لحاظ کسب و کاری و به عبارت دیگر ثروتزایی، به اطلاعات خود نیاز دارند، اهمیت زیادی دارد.
خطر از دست رفتن دادههای صحیح در روش تهیه نسخه پشتیبان
مدیرعامل شرکت سامانه هوشمند آبان گفت: تهیه پشتیبان برای دادهها به این معناست که نسخهای از اطلاعات روی منبع دیگری حفظ شود. گاهی اوقات سازمانها برای افزایش امنیت، صرفا تعداد نسخههای ذخیره شده را افزایش میدهند اما این روش مشکلاتی دارد. نخست آنکه اطلاعات بر اساس طول عمر آنها تفکیک نمیشوند. به این معنا که در هر بار تهیه نسخه پشتیبان، همه اطلاعات قدیم و جدید با همدیگر ذخیره میشوند.
وی افزود: اگر کاربری به عمد یا اشتباه، تغییراتی را در دادهها به وجود آورد، این تغییر روی همه نسخههای پشتیبان منتقل میشود. چنین اتفاقی برای سازمانهای مالی همچون بانکها تهدید بزرگی است؛ چرا که دیگر هیچ نسخه سالمی از اطلاعات حساس خود را در اختیار ندارد.
صاحبزمانی ادامه داد: از آنجا که مدیریت طول عمر در روش نسخه پشتیبان صورت نمیگیرد، حجم زیادی از اطلاعات هر روز باید روی نسخه دوم ذخیره شود. در نتیجه در صورت بروز خرابی، اصلاح آن به فرایند زمانبری نیاز دارد.
مدیریت بر مبنای طول عمر دادهها
مدیرعامل شرکت سامانه هوشمند آبان گفت: در مقابل، نخستین گام در روشهای مبتنی بر آرشیو اطلاعات این است که دادههای فعال، از کل دادههای موجود تفکیک شود. آن دسته از اسنادی که هنوز اقدامات مربوط به آنها به پایان نرسیده است یا به تازگی صادر شدهاند، باید بر اساس نوعشان تا بازههای زمانی متفاوتی در دسترس باشند. در مورد برخی اسناد نیز فرایند بانکی به پایان رسیده است و دیگر مراجعهای به آنها صورت نمیگیرد؛ مگر در مواردی که مراجع قانونی استعلام بگیرند.
وی افزود: بانک مرکزی، اسناد بانکها را به درجههای مختلفی تقسیم کرده است که باید به دلایل قانونی برای همیشه نگهداری شوند. اما بسیاری از این اسناد دیگر هیچگاه مورد استفاده قرار نمیگیرند؛ به همین دلیل لازم نیست بانک هر روز از روی آنها پشتیبان بگیرد؛ میتواند اینگونه اطلاعات را روی تجهیزات تخصصی ویژه خود ذخیره کند.
صاحبزمانی بیان کرد: شرکت آبان دستگاههایی را به این منظور عرضه میکند و آنها را در اختیار برخی بانکها نیز قرار داده است. این دستگاهها با یک سیستم خودکار، ذخیرهسازی را با تکنولوژی بلو-ری (blu-ray) انجام میدهند.
مدیرعامل شرکت سامانه هوشمند آبان ادامه داد: این تکنولوژی بسیار امن است و اطلاعات را به مدت 150 سال بدون تغییر، نگاهداری میکند. تنها در صورتی که دیسک بلو-ری از دستگاه خارج و با دست شکسته شود، اطلاعات از بین میرود. حملات نفوذی نیز نمیتوانند دادههای ذخیره شده روی چنین دیسکهایی را تغییر دهند یا حذف کنند.
به گفته وی، این دستگاهها سه مزیت دیگر نیز دارند؛ نخست آنکه بانک میتواند بخشی از اطلاعات را آفلاین و فقط در صورت نیاز از آن استفاده کند، دوم اینکه مصرف انرژی و هزینه کلی آن را به شدت کاهش میدهند و سوم اینکه هر مدل و تکنولوژی جدیدی از این دستگاه، میتواند دیسکهای پیشین را بخواند و نیاز نیست به روزرسانی انجام شود.
لزوم تهیه تجهیزات بر مبنای نیاز واقعی
صاحبزمانی با اشاره به خدمات مشاورهای شرکت آبان گفت: این شرکت با بانکها در این مورد که به چه زیرساختهای فناورانهای نیاز دارند، مشاوره میدهد. با توجه به تحولات دیجیتالی که در سیستم بانکی کشور در حال رخ دادن است و حجم بالای دادهای که بانکها تولید میکنند، هر یک نیازهای ویژه خود را دارند.
مدیرعامل شرکت سامانه هوشمند افزود: شرکتهایی که در این حوزه فعال هستند، باید زمان زیادی را صرف بررسی و شناسایی نیاز واقعی بانکها کنند و تجهیزاتی را در اختیار آنها قرار دهند که واقعا مشکلی را حل کند. گاهی دیده میشود برخی بانکها هزینه زیادی را صرف خرید تجهیزاتی کردهاند که نیازی به آنها ندارند.
وی ادامه داد: این مشکل به ویژه در حوزه نرمافزار زیاد رخ میدهد. برنامهای تهیه میشود و بانک بعد از اجرای آن در مییابد که بهرهگیری از این نرمافزار بار اضافی به سیستمها تحمیل کرده و مشکلی را نیز حل نکرده است. به همین دلیل، شرکت آبان به بخش مشاوره اهمیت زیادی میدهد تا راهحلی را به مشتری خود ارائه کند که واقعا مورد نیاز اوست.
صاحبزمانی گفت: تجربه نشان داده است هر چقدر که برای این مرحله وقت بیشتری گذاشته شود، مشکلات احتمالی در آینده کاهش مییابد و زمان کمتری صرف مراحل بعدی میشود.
خدمات شرکت آبان در حوزه مدیریت محتوا
وی یکی دیگر از حوزههای فعالیت «آبان» را مدیریت محتوا اعلام کرد و افزود: این مفهوم با مدیریت اسناد تفاوت دارد؛ در حالی که بانکها بیشتر بر دومی متمرکز هستند. روشهای جدیدی ارائه شدهاند که مدیریت همه محتواهای بانکی را به صورت متمرکز و یکپارچه انجام میدهند.
مدیرعامل شرکت سامانه هوشمند گفت: بانکداری دیجیتال و ایجاد شعبههای مجازی و هوشمند، از جمله خدمات جدید این شرکت است که به خواست خود بانکها کلید خورد. ایجاد و نگهداری شعبههای فیزیکی هزینه زیادی دارد و بانکداری در دنیا به سمت حذف شعبه رفته است. از این طریق مشتری نیز در هر زمان و مکانی دسترس سادهتری به بانک دارد.
true
true
true
شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید
- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد
true