× منوی بالا منوی اصلی منوی فوتر

مشاور توسعه دوچرخه سواری کلانشهرهای کشور :تهران می‌تواند بخشی از سفرهایش را با دوچرخه انجام دهد همانطور که شهرهای بزرگ جهان همچون پاریس، لندن، بارسلون و… انجام می دهند و در حال حاضر با دوچرخه های اشتراکی می توان به بخش زیادی از جمعیت شهر سرویس داد. به گزارش ثمره نیوز به نقل از اقتصاد […]

مشاور توسعه دوچرخه سواری کلانشهرهای کشور :تهران می‌تواند بخشی از سفرهایش را با دوچرخه انجام دهد همانطور که شهرهای بزرگ جهان همچون پاریس، لندن، بارسلون و… انجام می دهند و در حال حاضر با دوچرخه های اشتراکی می توان به بخش زیادی از جمعیت شهر سرویس داد.

به گزارش ثمره نیوز به نقل از اقتصاد جامعه،مهدی حسن زاده مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور رهیافت و مشاور توسعه دوچرخه‌سواری در شهرهای کشور، در حاشیه آیین افتتاحیه دومین نمایشگاه تخصصی دوچرخه شهری و حمل و نقل پاک ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: شرکت رهیافت یکی از مهندسین مشاور رتبه ۱ با محوریت ترافیک و حمل و نقل در کشور است.

وی خاطرنشان کرد رهیافت در حوزه‌های مختلف راهسازی، فرودگاه و راه آهن نیز مشغول به کار می باشد که البته عمده فعالیت ما در زمینه مهندسی و برنامه ریزی ترافیک است و یکی از بخش‌های اصلی رهیافت بخش حمل و نقل پاک اعم از توسعه دوچرخه سواری و همچنین توسعه پیاده مداری در شهرهای کشور است.

مدیرعامل مهندسین مشاور رهیافت با اشاره به آغاز فعالیت این شرکت از سال ۸۰ ، افزود: در شهرهای مختلف در زمینه توسعه دوچرخه سواری در حال کار هستیم و بیش از ۳ سال است که یکی از تمرکز های مان در کنار کسب و کارمان تعریف مسئولیت اجتماعی شرکت در خصوص حمل و نقل پاک در شهرهای کشور و به خصوص توسعه دوچرخه سواری است.

وی تصریح کرد: در این راه با یک گروه هلندی همکاری‌های مان را با مساعدت های مطلوب سفارت های دو کشور آغاز کردیم چرا که هلند از کشورهای پیشرو در زمینه توسعه دوچرخه سواری در دنیاست و می توانیم از دانش و تجربیات فراوان آنها بهره مند شویم و گام های مفیدی را برای توسعه دوچرخه سواری در کشور برداریم.

مشاور توسعه دوچرخه سواری کلانشهرهای کشور گفت: یکی از دستاوردهای بسیار مطلوب برگزاری این کارگاه ها افزایش چند برابری بودجه توسعه دوچرخه سواری در این شهرها بود.

وی افزود: با برگزاری این کارگاه ها مدیران و دست اندرکاران به خوبی متوجه اهمیت دوچرخه و توسعه دوچرخه سواری و وظیفه خود در این راه شدند، و این کار ادامه خواهد داشت تا همه شهرهای کشور از این موضوع مهم آگاهی لازم را به دست آورند.

وی تاکید کرد: پایدار بودن شهردار تهران در دوچرخه‌سواری این پیام را به همه شهروندان و مسئولین رسانده است که این موضوع یک ضرورت انکار ناپذیر است و این خود باعث شده است که همایش‌ها با شور و شوق و مشارکت بالای شهروندان و مسئولان برگزار شود.

وی پایداری و استمرار را یکی از ویژگی‌های توسعه دوچرخه سواری دانست و گفت: استمرار ما و مسئولین در این راه مردم را به این سمت سوق می دهد و شاهد رشد هر چه روز افزون دوچرخه سواری در سطح شهر های مان خواهیم بود و با افزایش همایش ها، توسعه زیرساخت ها و گسترش فرهنگ دوچرخه سواری روزهای بسیار خوبی را در آینده پیش رو داریم.

مهدی حسن‌زاده با اشاره به برگزاری نمایشگاه دوچرخه یادآوری کرد: در این نمایشگاه فضای مطلوبی برای آشنایی شهروندان با انواع دوچرخه و دریافت تسهیلات و تخفیفات مناسب فراهم شده است.

مدیرعامل مهندسین مشاور رهیافت با اشاره به مطالعات صورت گرفته و جمعیت بانوان در شهرها و کشور تاکید کرد: با توجه به آن که نیمی از جمعیت شهرها را بانوان تشکیل داده‌اند که نیاز حمل و نقلی و جابجایی دارند بدون شک نمی‌توان آنها را نادیده گرفت و حذف کرد و از همه مهمتر اینکه اینها مادران، خواهران و فرزندان ما هستند و طبق آمار وزارت بهداشت ۶۰ درصد بانوان ما دچار کم تحرکی هستند که نتیجه آن چیزی جز سرطان، دیابت، فشار خون بالا، و انواع بیماری ها خواهد بود و با این وضع در کشوری که اسلامی با اعتقادات مذهبی و شعائر دینی است چرا نباید به این موارد اهمیت داد و کم توجهی کرد، ضمن اینکه دوچرخه سواری می تواند از آلودگی هوا بکاهد و موجب کاهش ترافیک در بلندمدت شود و همچنین می تواند سلامت ما را تضمین نماید که طبق آمار اگر فردی هر روز از منزل تا محل کار را با دوچرخه تردد کند ۴۰ درصد کمتر در معرض سرطان و نیز مرگ زودرس قرار می‌گیرد.

وی درخصوص کلانشهر تهران و اقدام های انجام گرفته در مورد چگونگی توسعه دوچرخه سواری خاطرنشان کرد: برای کلانشهر تهران برنامه توسعه پنج ساله تدوین کردیم که ساختار تنظیم این سند بسیار ارزشمند است و می‌توانیم ادعا کنیم این سند برنامه ای کارگاهی است و بر خلاف بسیاری از برنامه های دیگر که کتابخانه‌ای است در اینجا کاملا کاربردی و عملیاتی است.

حسن‌زاده با اشاره به گذشت نزدیک به دو سال از تنظیم این سند توسعه برای تهران تصریح کرد: اگر رشد و توسعه دوچرخه و دوچرخه سواری را در این دو ساله در تهران شاهدیم یکی از دلایل مهمش گام‌های اساسی برداشته شده بر اساس همین سند است، هرچند که صددرصد مطابق با برنامه نیست چرا که مدیران بیشتر تمایل بر کارهایی دارند که به چشم بیاید همچون ایجاد مسیر دوچرخه، که این کار در جای خود خوب است اما کافی نیست.

وی تاکید کرد: برگزاری سمینار، همایش، کمپین، آموزش مستمر، اطلاع رسانی و در یک کلام فرهنگ‌سازی یکی از اولویت هاست و در کنار این کارها هماهنگی های بین سازمانی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که این دو بخش هنوز ضعیف اند و ما پیگیریم تا ارتقاء یابند.

مدیرعامل شرکت رهیافت در ادامه تاکید کرد: توسعه دوچرخه سواری توسعه ای است که باید یکپارچه و همه جانبه باشد در غیر این صورت کار به صورت صحیح پیش نخواهد رفت.

مشاور توسعه دوچرخه سواری در شهرهای ایران افزود: پس از برگزاری کارگاه ها متوجه شدیم که برای این فعالیت شهرداری ها دچار کمبود منابع مالی هستند که بر آن شدیم تا با همکاری نهادهای مختلف بین المللی همچون بانک جهانی، بانک‌های اروپایی و بانک های توسعه ای آسیایی وام دریافت کنیم تا بتوانیم با قدرت در این راه گام برداریم.

وی تأکید کرد: البته کارهای لازم و اقدامات مناسبی در این خصوص صورت گرفته است اما متاسفانه تحریم‌ها باعث کند شدن این روند شده است.

حسن‌زاده تأکید کرد: باور ما بر این است که توسعه دوچرخه سواری فرایندی زمان بر و در عین حال مستمر است و در واقع ماشینی که متوقف؛ و انرژی زیادی برای راه اندازی آن لازم بود را توانستیم به حرکت در بیاوریم، که درصد پیشرفت آن در شهرهای مختلف متفاوت است.

مدیرعامل مهندسین مشاور رهیافت ضمن تقدیر از همه ایرانیان تاکید کرد: بی گمان مردم ما انسان های شعورمند و با فهم و درک بالایی هستند و اگر ما در این راه آگاهی های مناسب و اطلاع‌رسانی صحیح بکنیم و ضرورت این کار را به شکل مستمر و به انحاء گوناگون بازگو نماییم بدون شک مردم پیگیر هستند و همه چیز را رصد و دنبال می‌کنند و قطعاً به ما خواهند پیوست.

حسن‌زاده در ادامه در خصوص معابر و شیب تهران تصریح کرد با مطالعه ای که صورت داده‌ایم متوجه شدیم ۷۰ درصد معابر تهران قابل دوچرخه سواری است و هیچ گونه مشکل شیب در این راه ها وجود ندارد و یکی از این گونه نگاه ها برای امتناع از دوچرخه سواری به عدم آگاهی و اطلاع دقیق بر می گردد که اگر آموزش صحیح و اطلاعات مناسب در اختیار شهروندان قرار گیرد متوجه می شوند حتی در مسیرهای مختلف شیب‌دار نیز می توان با دوچرخه های دنده ای مناسب تردد کرد.

مدیرعامل مهندسین مشاور رهیافت تاکید کرد: با توجه به اینکه ما کشوری مذهبی هستیم باید مدل توسعه‌ای خانم‌ها نسبت به آقایان متفاوت باشد و مسائل مربوط به حجاب را در شهرهای مختلف رعایت کنیم و بر اساس آن برنامه ریزی نماییم.

وی تاکید کرد: غالباً لباس و پوشش بانوان دوچرخه سوار از آنچه که در خیابان‌ها شاهد هستیم مناسب تر است و می‌توانیم با برنامه مناسب و گام به گام توسعه دوچرخه سواری خانم‌ها را هدف‌گذاری کرده و به سرانجام برسانیم.

مشاور توسعه دوچرخه‌سواری کشور تصریح کرد طبق آمار و اطلاعات هر ۵ کیلومتر دوچرخه سواری معادل کاهش ۷۰۰ گرم co۲ می شود و این وظیفه انسانی و زیست‌محیطی ماست تا سفرهای با دوچرخه را در شهرها افزایش دهیم.

وی در خصوص آینده تهران و رویکرد آن گفت: تهران در حال حاضر روزانه ۲۰ میلیون سفر دارد و اگر بخش کوچکی از این سفرها روزانه با دوچرخه انجام شود در آینده و در بلند مدت شاهد کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا و افزایش سلامت خواهیم بود.

وی در پایان خاطرنشان‌کرد: تهران می‌تواند بخشی از سفرهایش را با دوچرخه انجام دهد همانطور که شهرهای بزرگ جهان همچون پاریس، لندن، بارسلون و… انجام می دهند و در حال حاضر با دوچرخه های اشتراکی می توان به بخش زیادی از جمعیت شهر سرویس داد و آن چیزی که هم اکنون در تهران وجود دارد تقریبا می تواند به ۸۰ درصد تهرانی‌ها خدمت رسانی کند.

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد