× منوی بالا منوی اصلی منوی فوتر

دبیر پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال گفت: جشنواره پژوهش فرهنگی سال از همان ابتدا با جهت گیری خاص خود در صدد کشف و معرفی پژوهش‌های مطرح در این حوزه و ایجاد انگیزه در میان پژوهشگران جوان آغاز به کار کرد که مجموع آثار پژوهشی ارسال شده به دبیرخانه در غالب پروژه، پایان‌نامه و کتاب در […]

دبیر پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال گفت: جشنواره پژوهش فرهنگی سال از همان ابتدا با جهت گیری خاص خود در صدد کشف و معرفی پژوهش‌های مطرح در این حوزه و ایجاد انگیزه در میان پژوهشگران جوان آغاز به کار کرد که مجموع آثار پژوهشی ارسال شده به دبیرخانه در غالب پروژه، پایان‌نامه و کتاب در طی ۱۴ دوره مورد ارزیابی قرار گرفت.

 

 

به گزارش ثمره نیوز،صبح امروز 12 اسفند ماه،آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و جمعی از نویسندگان و پژوهشگران در تالار همایش پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال گفت: در بخش آمار و اطلاعات هنری گرفتار فقر اطلاعات و حبس آن هستیم یعنی اطلاعات را ذخایر شخصی حساب می‌کنیم و آن را عمومی نمی‌کنیم از سوی دیگر مبتلا به ضعف پردازش اطلاعات هستیم بدین معنی که اطلاعات ترکیبی کمتری داریم. همچنین در این بخش گرفتار فقر تأویل‌های ثانوی از اطلاعات هستیم و نتایج اطلاعات تبدیل به پژوهش‌های کاربردی نمی‌شود و نیز این اطلاعات به سیاست‌های تأثیرگذار در فرهنگ و هنر تبدیل نشده است که مجموعه این ضعف‌ها ما را باید به تلاش بیشتر برای جبران نواقص وادار کند.

سید عباس صالحی،با در ادامه اظهار داشت: اگر چه در دهه‌های اخیر کار‌های خوبی در این بخش صورت گرفته است، اما در پژوهش‌های بنیادین راه نرفته بسیاری داریم تا بر زمین استوار گام برداریم. به طور مثال در حوزه فلسفه فرهنگ و شاخه‌های آن مانند فرهنگ و دین، فرهنگ و اجتماع، فرهنگ و فضا، فرهنگ و شهر نیازمند تلاش‌های جدی‌تری هستیم چراکه هنوز گام‌های نخست را برداشته‌ایم و اگر سریع‌تر حرکت نکنیم فاصله‌مان با حد مطلوب زیادتر خواهد شد.

محمد سلگی دبیر جشنواره و رئیس پژوهشگاه فرهنگ،هنر و ارتباطات  در ادامه  این مراسم گفت: یکی از مشکلات مهمی که در حوزه فرهنگ جود دارد، عدم اطلاع محققان و بهره مندان حوزه فرهنگ از مطالعات فرهنگی است. یکی از اهداف جشنواره پژوهش فرهنگی سال اطلاع رسانی در مورد پژوهش های صورت گرفته در حوزه فرهنگ در سراسر کشور است. هدف جشنواره پژوهش فرهنگی سال این است که پژوهش را از یک سیاست علمی و پژوهشی به سیاست فرهنگی و اجتماعی تبدیل کند.وی همچنین ابراز امیدواری کرده که بخش بین الملل این جشنواره احیا شود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات تصریح کرد: آنچه مشخص است اینکه بخش پژوهش به شکل کلی و به شکل ویژه در عرصه فرهنگی مورد توجه کمتری قرار گرفته و لذا جشنواره پژوهشی فرهنگی سال از همان ابتدا با جهت گیری خاص خود در صدد کشف و معرفی پژوهش‌های مطرح در این حوزه و ایجاد انگیزه در میان پژوهشگران جوان آغاز به کار کرد که مجموع آثار پژوهشی ارسال شده به دبیرخانه در غالب پروژه، پایان‌نامه و کتاب در طی ۱۴ دوره مورد ارزیابی قرار گرفت و در دوره پانزدهم قریب به هزار اثر پژوهشی در حوزه فرهنگ به دبیرخانه ارسال شد که به تفکیک در غالب محورهای دهگانه مطالعات فرهنگی که توسط شورای سیاست‌گذاری جشنواره تبیین شد در مراحل گوناگونی توسط هیئت کارشناسی قریب به ۲۰۰ نفر از اساتید برگزیده دانشگاهی و فعالان پژوهشکده‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

انتهای پیام/

حسین رشیدی

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد