× منوی بالا منوی اصلی منوی فوتر

کویل DX یا انبساط مستقیم (Direct expansion coil) از انواع سیستم‌های تهویه مطبوع به شمار می‌آید و عملکرد آنها بر مبنای سیکل تراکمی انجام می‌گردد. کویل DXبه شکل مستقیم درون لوله‌ها تبخیر و منبسط شده تا بتواند هوای محیط را خنک و رطوبت زدایی نماید. این قطعه از اجزای اصلی اواپراتور مستقیم، کندانسور، شیر انبساط، […]

کویل DX یا انبساط مستقیم (Direct expansion coil) از انواع سیستم‌های تهویه مطبوع به شمار می‌آید و عملکرد آنها بر مبنای سیکل تراکمی انجام می‌گردد. کویل DXبه شکل مستقیم درون لوله‌ها تبخیر و منبسط شده تا بتواند هوای محیط را خنک و رطوبت زدایی نماید. این قطعه از اجزای اصلی اواپراتور مستقیم، کندانسور، شیر انبساط، لوله کشی و مبرد تشکیل میشود. جنس لوله‌ها از متریال مس است که حاوی گاز مبرد می‌باشد. وجود گاز مبرد کمک کرده تا عمل سرمایش و گرمایش هوا بدون هیچ سیال واسطه‌ای ( آب گرم و سرد) به نحو مستقیم انجام گردد.

نحوه عمل و آرایش مبرد در کویلDX یا انبساط مستقیم

همان طور که اشاره شد مبرد در لوله‌ی مسی کویل dxنقش موثری در مکانیزم گرمایش و سرمایش به شکل مستقیم دارد. در ابتدا مبرد وارد یک سیستم توزیع کننده شده و سپس به نحو کاملا یکسان بر روی لوله‌های مسی پخش می‌شود. آرایش جریان هوا و مبرد در کویل انبساط مستقیممعمولا ترکیبی از جریان ناهمسو و متقاطع است. همچنین هدر تخلیه اکثرا در سمت ورودی هوا جای میگیرد.

تعیین عملکرد کویل‌ها بسیار وابسته به توزیع مبرد و چگونگی قرارگیری آن بر روی مدارهای گوناگون می‌باشد. در سیستم‌های کویل DXبخار مبردی که تبخیر میشود ۱۰ تا ۲۰ درجه فارنهایت فوق اشباع میگردد. تا از جاری شدن مایع مبرد در کمپرسورهای رفت و برگشتی، آسیب رساندن به آنها جلوگیری نماید و در انتها بخار مبرد به کمک هدر وارد لوله مکش می‌شود. سپس مبرد که اکنون به حالت مایع درآمده است به اواپراتور باز می گردد و این چرخه دائم تکرار می‌گردد.

انواع کویل اوپراتور DX

از متداول‌ترین مبدل‌های حرارتی میتوان به کوئل اواپراتوری اشاره کرد که ترکیبی از لوله‌ها و پره یا فین میباشد. این قطعه جهت ایجاد سرمایش و برودت در تهویه مطبوع، سردخانه و صنایع برودتی طراحی میشود. در داخل لوله‌های مسی کویل اواپراتوری DX،مبرد دو فازی مایع و گاز دما پایین در جریان است. همچنین هوای گرم برگشتی از آن گذر کرده و پس از سرد شدن، با دمای پایین‌تر و رطوبت نسبی بیشتر از کویل dx خارج میگردد. کویل‌های اواپراتور دارای انواع گوناگونی هستند که به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. کویل رطوبت گیر
  2. کوئل اواپراتوری دی ایکس سردخانه
  3. کویل اواپراتور DX ایرکاندیشن

شرکت کویل سازی DXبا نام تجاری (گروه کارخانجات CTR) طراح و سازنده انواع کوئل‌های انبساط مستقیم جهت استفاده در صنایع گوناگون می‌باشد. این کمپانی تمامی محصولات تولیدی خود را همراه با ۱۲ ماه گارانتی طلایی عرضه می‌نماید. همچنین شما میتوانید جهت محاسبات مبدل مدنظر خود با تکنیسین‌های حرفه‌ای ما تماس حاصل کرده و راهنمایی بگیرید. کارشناسان فنی ما به طور آنلاین پاسخگو سوالات و سفارشات شما هستند.

کاربرد و ویژگی‌های مبدل حرارتی دی ایکس

همانطور که بالاتر گفته شود کویل‌ DXبه علت اینکه سرد سازی بی واسطه دارد بسیار کاربردی است. از این قطعه در هواسازها، کوئل سرمایشی در پکیج یونیت، اواپراتورهای سردخانه‌ای، یخچال و… استفاده میشود.

 

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه