× منوی بالا منوی اصلی منوی فوتر

آخرين وضعيت خط 6 متروي تهران در جلسه اي با حضور برخي از اعضاي شوراي شهر، معاونين شهردار تهران و نيز شهردار منطقه 2 تشريح شد و افشين حبيب زاده عضو شوراي اسلامي شهر تهران در اين جلسه تاكيد كرد: شركت مترو بدون تامين منابع مالي امكان افتتاح ماهيانه يك ايستگاه را ندارد. به گزارش […]

آخرين وضعيت خط 6 متروي تهران در جلسه اي با حضور برخي از اعضاي شوراي شهر، معاونين شهردار تهران و نيز شهردار منطقه 2 تشريح شد و افشين حبيب زاده عضو شوراي اسلامي شهر تهران در اين جلسه تاكيد كرد: شركت مترو بدون تامين منابع مالي امكان افتتاح ماهيانه يك ايستگاه را ندارد.

به گزارش ثمره نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، بازديد و تشريح آخرين وضعيت خط ۶ مترو با حضور شهربانو امانی و افشین حبیب زاده اعضای شورای شهر تهران، عبدالحمید امامی معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران، یوسف حجت سرپرست معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران، رسول کشت پور شهردار منطقه ۲ شهرداری تهران، رئیس هیئت مدیره ، مدیرعامل و مديران و مجريان شرکت مترو برگزار شد.

در ابتداي اين جلسه علي امام مديرعامل شركت مترو با تشريح آخرين وضعيت خط 6 متروي تهران گفت: تاكنون ۳۲ کیلومتر كار ساختماني از خط ۶ با هزينه كرد ۵ هزار میلیارد تومان ساخته شده است اما كمبود منابع مالي و نبود تجهيزات باعث شده است اين خط به طور كامل بهره برداري نشود در نتيجه روزانه تنها 6 هزار نفر مسافر دارد.

او تاكيد كرد: همچنين در صورت تامین منابع مالی، بهره برداری از ایستگاه کیانشهر به زودي و ایستگاه امیرکبیر در بخش جنوبي اوايل سال آينده امکان پذیر است.

امام عنوان كرد: براي تامین تجهیزات و باقي مانده بخش ساختماني ایستگاه تربیت مدرس تا ستاری به عنوان فاز دوم كار نیاز به 850 میلیارد تومان بودجه داریم كه اين فاز 7 كيلومتر و داراي 6 ايستگاه است.

مديرعامل شركت مترو با بيان اين كه برای تکمیل فاز دوم خط 6 به مبلغی معادل ۸۵۰ میلیارد تومان نیاز است، گفت: بخشی از تامین منابع مالی ساخت این خط قرار است توسط منطقه ۲ شهرداري از طریق تهاتر ملک با پیمانکاران به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان انجام شود. همچنين ۴۵۰ میلیارد تومان نيز از طریق اوراق مشارکت به این خط تزريق می‌شود. امیدواریم با همکاری شورای شهر، معاونت مالی و اقتصادی شهرداری و نیز بانک شهر ۳۰۰ میلیارد تومان باقی مانده نیز تامین شود .

همچنین افشين حبیب زاده عضو شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اینکه توسعه و تکمیل خطوط مترو در شرايط فعلي بیشتر از طریق منابع غیر نقدي امكان پذير است، خاطرنشان كرد: شورای اسلامي شهر تهران در متمم بودجه سال جاري مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است اما بخش عمده‌ای از این مبلغ صرف هزینه های جاری می شود؛ در نتیجه باید براي تامين منابع مالي خطوط ۶ و ۷ به منابع غير نقدي و مساعدت سازمان املاک شهرداری امیدوار بود .

حبیب زاده با اشاره به اینکه شرکت مترو تلاش بسیار زیادی برای عمل به وعده خود مبنی بر افتتاح هر ماه یک ایستگاه انجام می دهد، خاطرنشان کرد: اما شرکت مترو بدون تامین منابع مالی امکان تحقق این موضوع را ندارد. در نتیجه سازمان املاک شهرداری از طریق در اختیار گذاشتن منابع غیر نقدی که قابل وصول باشد و مشکلي از نظر دریافت پروانه نداشته باشد، می تواند به روند توسعه مترو کمک کند.

در ادامه شهربانو امانی عضو شورای اسلامي شهر تهران با اشاره به اینکه در برنامه سوم مقرر شده است بخش هایی از مترو توسط بخش خصوصی اجرا شود، گفت: شعاع 300 متري هر ايستگاه مترو به دليل تردد بالاي جمعيت داراي فرصت هاي سرمايه گذاري بسيار خوب است. لذا در صورتي كه با روش سرمایه گذاری TOD امكان حضور بخش خصوصي در اين نقاط فراهم شود، می‌توان گفت شعاع 300 متري هر ايستگاه مترو برای شهرداری یک تا دو هزار میلیارد تومان درآمد پایدار بدون هیچ نوع شهرفروشی در پی دارد.

او با تاکید بر اینکه اولویت اول براي تمام شهروندان تهرانی کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و توسعه مترو است، تاکید کرد: تمام کمیسیون‌هاي شوراي شهر نیز به این موضوع اعتقاد دارند و خوشحالیم که دولت فعلی نیز بر توسعه حمل و نقل ریلی تاکید بسیار زیادی دارد.

امانی با اشاره به اینکه شورا تصمیم گرفته است در متمم بودجه ۶ هزار میلیارد تومان سطح درآمدها را افزایش دهد، گفت: امیدوارم این موضوع بتواند به توسعه مترو کمک کند. در این میان سازمان املاک شهرداری نیز همت جدی و واقعی خود را برای کمک به توسعه مترو به کار گیرد.

همچنین عبدالحمید امامی معاون مالي و اقتصادي شهرداري تهران با اشاره به اینکه بخش عمده ای از اوراق مشارکت که برای تزریق مالی به مترو در نظر گرفته بودیم به دلیل تغییر مديريتي در بانک آینده راکد مانده است، تاکید کرد: با وجود شرایط مالی فعلی در شهرداری تهران به دلیل اهمیتی که تکمیل و توسعه خطوط ۶ و ۷ برای شهرداری تهران دارد، رایزنی و تلاش‌های خود را ادامه داده و در صدد هستيم با ارائه تضامین کافی منابع مالی مناسبی را برای تکمیل این 2 خط در اختیار شرکت مترو قرار دهیم.

او تاکید کرد: امیدواریم در پی تلاش های ما بانک آینده نیز همکاری کافی را به منظور آزاد شدن اوراق مشارکت مربوط به خطوط ۶ و 7 با شهرداری تهران داشته باشد تا سرمایه میلیاردی مردم در زیر زمین بلا استفاده نماند.

در ادامه رسول کشت پور شهردار منطقه ۲ با تاکید بر اینکه مناطق مختلف شهرداری تهران علاوه بر انجام وظایف مربوط به منطقه خود باید به توسعه زیرساخت‌های منطقه خود نيز متمرکز باشند، گفت : مناطق باید به منظور تکمیل و تامین زیرساخت‌ها با مدیریت کلان شهرداری همکاری‌های لازم را داشته باشند .

شهردار منطقه 2 تهران با اشاره به اینکه تکمیل خط ۶ در فاز دوم به راه‌اندازی ۶ ایستگاه در منطقه ۲ کمک خواهد کرد ،گفت: ممکن است کمکی که منطقه ۲ برای تکمیل خط ۶ انجام می دهد بسیار نباشد اما منطقه آنچنان به تکمیل زیرساخت هاي خود نیاز دارد که حاضر هستیم كمك بيشتري جهت تکمیل و توسعه خط ۶ مترو داشته باشيم.

کشت پور تاكيد كرد: اطمینان دارم در صورت همکاری تمام مناطق تهران و توسعه شبكه مترو امکان افزایش حجم جابجایی مسافر به 2 برابر میزان فعلی در 2 سال آینده برسد زیرا زیرساخت‌های آن کاملاً مهیا است. اگر کسی ادعایی برای خدمت به مردم دارد باید در این حوزه کمک خود را ارائه دهد زیرا سفر ارزان، کاهش آلودگی هوا و نيز کاهش ترافیک را برای مردم تسهیل می‌کند.

در پايان رئیس هیئت مدیره شرکت مترو با اشاره به این که همت شرکت مترو بر تکمیل خطوط ۶ و ۷ متمركز است، تاکید کرد: تاکنون با درک شرایط مالی شهرداری کار را پیش برده ایم و ادامه خواهيم داد.

او گفت: اطمینان می‌دهيم ضمن اين كه راه های مختلف تامین منابع مالی را بررسی و پیگیری می کنیم به وظایف خود در حوزه تکمیل خطوط نیز کاملاً عمل کنیم . از معاونت مالی و اقتصادی شهرداری و اعضای شورای شهر نیز صرفاً انتظار حمایت بيش از پيش را داریم.

در پايان اعضاي حاضر در جلسه به بازديد از روند تكميل خط 6 متروي تهران پرداختند.

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه