× منوی بالا منوی اصلی منوی فوتر

مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان ها گفت:در لایحه بودجه سال 99 ده درصد از سهم بودجه به درآمدهای نفتی اختصاص داشته و نود درصد بودجه کل کشور از درآمدهای غیرنفتی و به خصوص مالیات تأمین می شود. به گزارش خبر نگار حوزه شهری گروه اجتماعی ثمره نیوز،صبح امروز بیست و ششمین اجلاس عمومی شورای […]

مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان ها گفت:در لایحه بودجه سال 99 ده درصد از سهم بودجه به درآمدهای نفتی اختصاص داشته و نود درصد بودجه کل کشور از درآمدهای غیرنفتی و به خصوص مالیات تأمین می شود.

به گزارش خبر نگار حوزه شهری گروه اجتماعی ثمره نیوز،صبح امروز بیست و ششمین اجلاس عمومی شورای عالی استان ها به ریاست مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان ها در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی با حضور اعضای این شورا و خبرنگاران برگزار شد.

مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان ها در ابتدای این جلاس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر دانشجو و تبریک روز دانشجو گفت: رشادت ها، آزادی خواهی و آرمانگرایی دانشجویانی که با تلاششان همیشه منتقد دلسوز نظام و انقلاب بوده اند را تبریک بگویم. دانشجویان توانسته اند در ادوار مختلف، همراهان پرشور و ثابت قدمی برای اصلاح نارسایی ها و پایبندی به اصول جاری کشور باشند. آنها بخش عمده ای از سرمایه های اصلی نظام و فردای ایران هستند.

مرتضی الویری با تبریک هفته پژوهش اظهار داشت: هفته پژوهش را به همه افرادی که دستی بر تحقیق و مطالعه و چاره اندیشی علمی دارند، تبریک می گویم. امیدوارم که روزی در کشور سیاستی از تریبون های رسمی ابلاغ و اعلام نشود مگر آنکه مطالعات پشتیبان آن به صورت کامل صورت گرفته باشد. همینطور امیدوارم که تمامی مدیران و مسئولان کشور، تصمیمات پژوهش مبنا را اساس کار خود قرار دهند و قدرت تغییر نظرات و تصمیمات خود بر اساس توصیه های کارشناسی را داشته باشند.

وی گفت: دهم آذر ماه سالروز شهادت آیت الله مدرس و روز مجلس بود. آیت الله مدرس در راه آزادی جان خود را از دست داد و حاضر نشد استبداد رضاخانی را مهر تأیید بزند، تا مجلس مردمی بماند. مشارکت مردم، اولین رکن صیانت از نظام بوده و مهمترین ابزار آن انتخابات است. از این رو امیدوارم؛ مجلس آینده، مجلسی پویا و مؤثر باشد که صدای مردم را منعکس کند. مهمترین وظیفه ما نمایندگان مردم، تشویق مردم به مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو است.

الویری گفت:در ایامی به سر می بریم که یکی از مهمترین تصمیمات اقتصادی کشور با اجماع سران قوا و تأیید مقام معظم رهبری در حال اجرا شدن است. اصلاح قیمت بنزین، یکی از اقدامات مهمی است که باید خیلی زودتر اما با رعایت الزاماتی عملیاتی میشد. طراحی بسته حمایتی برای افرادی که بیشترین آسیب را از این افزایش قیمت می برند، قبل از اجرای طرح و معرفی و اعلام آن به عموم مردم، از ضروریات این طرح بوده که مورد توجه قرار نگرفت.

رئیس شورای عالی استان ها افزود:آنچه ما به عنوان مدیران شهری و نمایندگان مردم باید از این پس به آن توجه کنیم، اختصاص درآمدهای حاصل از این طرح، برای توسعه حمل ونقل عمومی و زیرساخت های شهری است. چنانچه درآمدهای حاصله شفاف سازی شود و به سمت رونق خدمات پیش برود، و شهروندان مزایای آن را ببینند و درک کنند، قطعا همراهی بیشتری خواهند کرد.

عضو شورای شهر تهران اظهار داشت:اصلاح قیمت بنزین و حامل های انرژی براساس اصول اولیه اقتصادی، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که به رشد اقتصاد ملی و بسط عدالت اجتماعی می انجامد. آمار موجود که از سوی مسئولان ارائه شده، نشان می دهد که افزایش قیمت حامل های سوخت و انرژی توانسته منجر به صرفه جویی و کاهش مصرف سوخت شود و با اجرای این طرح، متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور، بیش از 19 درصد کاهش یافته است، همچنین در تهران تردد روزانه خودروی تک سرنشین، 200 هزار خودرو کاهش یافته است. در این بازه زمانی مطاعلات نشان می دهد بیش از 6 درصد استفاده از مترو در شهر تهران، افزایش داشته است.

مرتضی الویری خاطرنشان کرد:اداره کشور و به ویژه اداره شهرها در شرایطی که تحریم های ناروا از هر سو فشار می آورد، با روش های سنتی ممکن نیست. یارانه بنزین، در صورتی می تواند منجر به توسعه عدالت اجتماعی شود که به دهک های بالای جامعه اختصاص نیابد.این طرح در پی آن است که عدم توازن موجود در بهره¬مندی از سرمایه های ملی را به نفع طبقات کمتر برخودار و به نفع توسعه زیرساخت ها تغییر دهد.

وی گفت: خوشبختانه شهرداری ها نیز طی سال های اخیر، دغدغه اصلی شان درآمدهای پایدار بوده است و تصویب کلیات لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، اقدامی مؤثر در این راستا است.

رئیس شورای عالی استان ها در پایان سخنان خود گفت: لایحه بودجه سال 99 به مجلس تقدیم شده است و در لایحه بودجه، میزان وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش چشمگیری داشته است. ده درصد از سهم بودجه به درآمدهای نفتی اختصاص داشته و نود درصد بودجه کل کشور از درآمدهای غیرنفتی و به خصوص مالیات تأمین می شود. این روند نشان می دهد که چالش کاهش شدید درآمدهای نفتی و عدم اتکا به نفت در شرایطی که ثبات جهانی وجود ندارد را می توان به فرصت تبدیل کرد و با کاستن هزینه‌های غیرضروری، خصوصی‌سازی، افزایش درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی، به سمت حذف درآمدهای نفتی از بودجه پیش رفته و به اقتصاد غیرنفتی، مبتنی بر درآمدهای پایدار برسیم.

انتهای پیام/

حسین رشیدی

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه